LIŠTIAKOVÁ, Irena and Lucie JARKOVSKÁ. Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy? (Multi-level marketing: Promising work opportunity for women?). Gender, rovné příležitosti výzkum. Praha, 2014, vol. 12, No 2, p. 77-86. ISSN 1213-0028.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Síťový marketing: Nadějná pracovní příležitost pro ženy?
Name (in English) Multi-level marketing: Promising work opportunity for women?
Authors LIŠTIAKOVÁ, Irena (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Lucie JARKOVSKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Gender, rovné příležitosti výzkum, Praha, 2014, 1213-0028.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/14:00078224
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech) gender; nestandartní formy práce; síťový marketing; neoliberalismus
Keywords in English gender; nonstandard employment; multi-level marketing; neoliberalism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Lucie Jarkovská, Ph.D., učo 21642. Changed: 6/4/2015 20:03.
Abstract
Autorky analyzují diskurz firmy Green Ways s.r.o., která využívá prodeje výrobků skrze síťový marketing. Většinu osob zapojených do tohoto typu podnikání tvoří ženy. Článek přezkoumává tvrzení, že síťový marketing je velmi výhodnou flexibilní formou práce, která umožňuje skloubit nároky na péči o rodinu s kariérou. Významnou roli v tomto způsobu podnikání tvoří ženy na rodičovské dovolené. Analýza ukázala, že jejich zisk je však spíše symbolický než finanční, a spočívá v posilování sebevědomí čerpaného z neoliberálních hodnot a pocitu sounáležitosti utvářeného společenstvím prodejců a prodejkyň. Analýza propojuje způsob popisu charakteru práce a benefity z ní vyplývajících s ideologií prezentovanou v materiálech Green Ways s.r.o. S využitím Bourdieho teorie autarky ukazují, jakým způsobem Green Ways, s.r.o. konstruuje symbolickou binaritu posilující neoliberální představu úspěšného a nezávislého individua.
Abstract (in English)
Authors analyse the discourse of Green Ways ltd. (GW), the company using multi-level marketing where the majority of trade partners are women. The article shows that however multi-level marketing is advertised as a very flexible form of work suitable for those who want to combine family life with work, it is rather a way of marketing then a work opportunity. A significant role in this business play women on parental leave who earn rather self-esteem based in neoliberal values of self-reliance and entrepreneurial successful then a financial income. The analyses links up their way of describing the character and benefits of selling the GW products with the ideology presented in GW manuals for trade partners. Using Bourdieu´s theory the authors point out how GW constructs the symbolic oppositional binary fitting the neoliberal notion of efficient individual.
Links
MUNI/A/0995/2013, interní kód MUName: Analytické využití teoretických konceptů v sociálních vědách (Acronym: ATHOS)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 14/5/2024 11:11