FRANK BARNOVÁ, Michala. Rezonující brněnská výstava Grey gold: České a slovenské umělkyně ve věku 65+. PROFIL súčasného výtvarného umenia. Bratislava: Kruh súčasného umenia Profil, 2014, roč. 3, č. 3, s. 36-63. ISSN 1335-9770.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rezonující brněnská výstava Grey gold: České a slovenské umělkyně ve věku 65+
Název anglicky Resonating the Brno Exhibition Grey Gold: Czech and Slovak Female Artists over 65
Autoři FRANK BARNOVÁ, Michala (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání PROFIL súčasného výtvarného umenia, Bratislava, Kruh súčasného umenia Profil, 2014, 1335-9770.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078236
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky feminismus; gender; kreativita českých a slovenských umělkyň v pozdním věku; pozice umělkyně ve věku 65+; Dům umění města Brna
Klíčová slova anglicky feminism; gender; creativity of Czech and Slovak female artists in the older age; position of the artist over 65; Brno House of Arts
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 19. 3. 2015 21:22.
Anotace
Tento text sleduje výstavní projekt s názvem Grey gold: České a slovenské umělkyně 65+ kurátorek Venduly Fremlové, Terezie Petiškové a Anny Vartecké, který byl prezentován od května do srpna 2014 v Domě umění města Brna. Autorky projektu a spolupracující kolegyně historička umění Mária Orišková a socioložka Lucie Vidovićová otevřely tabu a fenomén stáří, který byl úzce spojen s umělkyněmi a jejich současnou uměleckou tvorbou. V rozhovorech s těmito umělkyněmi, kterým je od pětašedesáti do devadesáti let a které svou uměleckou kariéru začaly v totalitních poválečných padesátých a šedesátých letech dvacátého století, se autorky ptaly, zda umělecké prostředky jsou závislé na věku a jestli starší věk určuje útlum kreativity nebo naopak stimuluje její růst. Článek shrnuje hlavní otázky tohoto projektu a stejnojmenné monografie — například obraz stárnoucích žen ve veřejném a mediálním prostoru, charakter kreativity ve stáří a pozice stárnoucích umělkyň. Článek rovněž analyzuje jednotlivé citace z rozhovorů, které pro svou povahu ústní historie byly klíčovým konceptem celého projektu. Nakonec tento esej zachycuje vzájemně podobné feministicko-genderové projekty z nedávné doby a popisuje, proč jsou tyto výstavní projekty tak často kritizovány českou uměleckou kritikou.
Anotace anglicky
The article follows an exhibition project titled Grey gold: Czech and Slovak Female Artist over 65 by curators Vendula Fremlová, Tereie Petišková and Anna Vartecká which was presented at the Brno House of Arts from May to August 2014. Authors of this project and cooperating colleagues art historian Mária Orišková and sociologist Lucie Vidovićová they opened a taboo and phenomenon of the old age which was closely connected with women artists and their current production. In the interviews with the women artists who are from sixty five till ninety years old and who have started their art career in the totalitarian post-war fifties and sixties of the twentieth century, they asked them how the artistic resources are dependent on the age. If the senior age determines the creativity slow-down or it stimulates its rise. The present article summarises main issues of this project and eponymous monograph — e.g. the image of the ageing women in the public and medial space, the character of the creativity in the old age and the gender position of an ageing women-artists. The article also analyzes individual quotations which were a key concept of the oral history for the whole project. Finally this essay captures the mutually similar recent feminist and gender’s projects and describes why the exhibition’s projects are so often criticised by the Czech art critics.
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 04:15