Detailed Information on Publication Record
2014
Rezonující brněnská výstava Grey gold: České a slovenské umělkyně ve věku 65+
FRANK BARNOVÁ, MichalaBasic information
Original name
Rezonující brněnská výstava Grey gold: České a slovenské umělkyně ve věku 65+
Name (in English)
Resonating the Brno Exhibition Grey Gold: Czech and Slovak Female Artists over 65
Authors
FRANK BARNOVÁ, Michala (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
PROFIL súčasného výtvarného umenia, Bratislava, Kruh súčasného umenia Profil, 2014, 1335-9770
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00078236
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
feminismus; gender; kreativita českých a slovenských umělkyň v pozdním věku; pozice umělkyně ve věku 65+; Dům umění města Brna
Keywords in English
feminism; gender; creativity of Czech and Slovak female artists in the older age; position of the artist over 65; Brno House of Arts
Tags
Změněno: 19/3/2015 21:22, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Tento text sleduje výstavní projekt s názvem Grey gold: České a slovenské umělkyně 65+ kurátorek Venduly Fremlové, Terezie Petiškové a Anny Vartecké, který byl prezentován od května do srpna 2014 v Domě umění města Brna. Autorky projektu a spolupracující kolegyně historička umění Mária Orišková a socioložka Lucie Vidovićová otevřely tabu a fenomén stáří, který byl úzce spojen s umělkyněmi a jejich současnou uměleckou tvorbou. V rozhovorech s těmito umělkyněmi, kterým je od pětašedesáti do devadesáti let a které svou uměleckou kariéru začaly v totalitních poválečných padesátých a šedesátých letech dvacátého století, se autorky ptaly, zda umělecké prostředky jsou závislé na věku a jestli starší věk určuje útlum kreativity nebo naopak stimuluje její růst. Článek shrnuje hlavní otázky tohoto projektu a stejnojmenné monografie — například obraz stárnoucích žen ve veřejném a mediálním prostoru, charakter kreativity ve stáří a pozice stárnoucích umělkyň. Článek rovněž analyzuje jednotlivé citace z rozhovorů, které pro svou povahu ústní historie byly klíčovým konceptem celého projektu. Nakonec tento esej zachycuje vzájemně podobné feministicko-genderové projekty z nedávné doby a popisuje, proč jsou tyto výstavní projekty tak často kritizovány českou uměleckou kritikou.
In English
The article follows an exhibition project titled Grey gold: Czech and Slovak Female Artist over 65 by curators Vendula Fremlová, Tereie Petišková and Anna Vartecká which was presented at the Brno House of Arts from May to August 2014. Authors of this project and cooperating colleagues art historian Mária Orišková and sociologist Lucie Vidovićová they opened a taboo and phenomenon of the old age which was closely connected with women artists and their current production. In the interviews with the women artists who are from sixty five till ninety years old and who have started their art career in the totalitarian post-war fifties and sixties of the twentieth century, they asked them how the artistic resources are dependent on the age. If the senior age determines the creativity slow-down or it stimulates its rise. The present article summarises main issues of this project and eponymous monograph — e.g. the image of the ageing women in the public and medial space, the character of the creativity in the old age and the gender position of an ageing women-artists. The article also analyzes individual quotations which were a key concept of the oral history for the whole project. Finally this essay captures the mutually similar recent feminist and gender’s projects and describes why the exhibition’s projects are so often criticised by the Czech art critics.