Case formulation competency development over three years of training: A close examination of two ...
ČEVELÍČEK, Michal and Roman HYTYCH. Case formulation competency development over three years of training: A close examination of two trainees. In Society for Psychotherapy Research 45th International Annual Meeting, Copenhagen, Denmark, June 25-28. 2014. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Case formulation competency development over three years of training: A close examination of two trainees |
Name in Czech | Rozvoj kompetence formulace případu během tří let výcviku: Podrobný pohled na dva frekventanty |
Authors | ČEVELÍČEK, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Roman HYTYCH (203 Czech Republic, belonging to the institution). |
Edition | Society for Psychotherapy Research 45th International Annual Meeting, Copenhagen, Denmark, June 25-28, 2014. |
Other information | |
---|---|
Original language | English |
Type of outcome | Presentations at conferences |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Denmark |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/14:00074308 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords (in Czech) | výcvik v psychoterapii; formulace případu; integrace; Výcvik integrace v psychoterapii |
Keywords in English | psychotherapy training; case formulation; integration; Training in Psychotherapy Integration |
Tags | International impact |
Changed by | Changed by: Mgr. Michal Čevelíček, Ph.D., učo 173055. Changed: 12/1/2015 20:20. |
Abstract |
---|
Aim: An ability to develop comprehensive and clinically useful case formulations is considered a core psychotherapeutic competency. Yet, the subtle process of developing such competency throughout psychotherapy training is understudied. The present study closely explores development of Case Formulation competency in two trainees of the Training in Psychotherapy Integration. Method: Changes in 24 trainees’ usage of provided case information, creation of clinical hypotheses and treatment planning during three years of training were analyzed via Grounded Theory methodology. Afterwards, case formulations of two trainees were selected for a close re-examination to show implications of Grounded Theory model for individual trainees. Results: Trainees’ case formulation quality has improved regarding critical reasoning, precision and breadth of used information, hypotheses creation and intervention planning. Discussion: Detailed examination via qualitative methodology needs to be accompanied by quantitative measures to establish a precise degree of competency development. |
Abstract (in Czech) |
---|
Cíl: Tvorba obsažných a klinicky užitečných formulací případu je považována za klíčovou psychoterapeutickou kompetenci. Proces rozvoje této dovednosti v průběhu psychoterapeutického výcviku nicméně není příliš prozkoumaný. Prezentace se zabývá rozvojem kompetence formulace případu u dvou frekventantů Výcviku integrace v psychoterapii. Metoda: Změny ve využívání poskytnutých informací o klientovi, vytváření terapeutických hypotéz a plánování intervencí v průběhu 3 let výcviku byly u 24 frekventantů analyzovány metodou zakotvené teorie. Poté byly formulace případu dvou frekventantů vybrány k podrobnému prozkoumání, aby byly implikace teorie předvedeny u konkrétních jednotlivců. Výsledky: Kvalita formulací případu se zlepšila v oblastech kritického myšlení, přesnosti a šíře využívaných informací, hypotéz a plánování intervencí. Diskuse: Výzkum využívající kvalitativní metodologie musí být doplněn kvantitativním měřením, s jehož pomocí budeme schopni stanovit přesný stupeň rozvoje kompetence formulace případu. |
Links | |
---|---|
GAP407/11/0141, research and development project | Name: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii |
Investor: Czech Science Foundation, Formation of an Integrative Perspective in Psychotherapy: Analysis of the Training in Psychotherapy Integration |
PrintDisplayed: 8/10/2024 20:28