a 2014

Interakce učitele se třídou jako příběh sdílených bází moci: zkušenosti s převodem dotazníku TPUS pro žáky do českého prostředí (abstrakt)

MAREŠ, Jan a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Interakce učitele se třídou jako příběh sdílených bází moci: zkušenosti s převodem dotazníku TPUS pro žáky do českého prostředí (abstrakt)

Název anglicky

Class interaction with the teacher as a story shared bases of power: the experience with the czech adadaptation of TPUS questionnaire (abstract)

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Ďuričove dni 2014 „Učiteľ a školská psychológia“. Kniha abstraktov, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/14:00074310

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Interakce učitele se třídou; báze moci učitele; adaptace dotazníku TPUS

Klíčová slova anglicky

Class interaction with the teacher; teacher power; Czech adaptation of TPUS questionaire;
Změněno: 13. 1. 2015 09:09, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Příspěvek shrnuje zkušeností s adaptací dotazníku Teacher Power Use Scale (TPUS) autorů Schrodt, Witt, a Turman (2007) vymezujícího vnímání moci učitele ve třídě v kontextu teorie Frenche a Ravena (1959) rozlišující pět bází moci učitele: donucovací, odměňovací, referenční, legitimní a expertní. Představeny budou aspekty adaptace dotazníku do českého kulturního prostředí s rozšířením původní verze o druhý stupeň základní školy a pro účely projektu GAČR 13-24456S Moc ve školních třídách studentů učitelství. V příspěvku budou prezentovány výsledky předběžné standardizace české verze nástroje (1400 žáků z 60 školních tříd) a další zkušenosti s jeho využitím v praxi.

Anglicky

This paper summarizes experiences with adaptation of the questionnaire Teacher Power Use Scale (TPUS) authors Schrodt, Witt, and Turman (2007) defining the perception of power teachers in the classroom in the context of the theory of Frenche and Raven (1959) distinguished five bases of power teachers: coercive, reward, reference, legitimate and expert. The show will be aspects of the adaptation of the questionnaire to the Czech cultural environment with the extension of the original version of the second stage of basic school and for the purposes of the project GA 13-24456S Power in the classroom teaching students. The paper presents the results of preliminary standardization Czech version of the tool (1400 pupils from 60 school classes) and further experience with its use in practice.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství
Zobrazeno: 19. 10. 2024 21:10