3/2014 Europeizace a evropske spnlvni pnlvo' Lukas Potesil" Pi'isp~vek pojednava 0 tzv. evropskem spravnim pravu. Poukazuje, ze po strance obsahove se jedna 0 polysem. Proto je v clanku v~novana pozornost v uvahu pfipadajicim vyznamovym formam tohoto pojmu. Z nich pi'evazuje, do jiste miry i zjedoodusujici, ztotozDovani evropskeho spravniho prava se spravnim pravem Evropske unie. Soucasoe je v pi'ispevku v~oovana pozornost souvisejici europeizaci, ktera je pomyslnym vstupoim pojmem do zkoumane problematiky. V z3VerU se pi'isp~vek snazi zodpovedet nabizejici se otazku, zda v pi'ipade evropskeho spravniho prava jde "iii" 0 (nove) pravni odvetvi, nebo "je§te" 0 specifickou vedeckou (ale i pedagogickou) disciplinu. Pojem "evropske spnivni pnivo" je mnohovyznamovy; jedna se 0 tzv. polysem. Jeho konstituovaru a existence pomerne mee souvisi s (pravni) europeizaci na strane jedne (tj. ziskany pi'ivlastek "evropske") a s pi'itomnosti pravniho odvetvi, kterjrn je spnlvni pravo Gakoz i vedeeke diseipliny, kterou je zejmena veda spnivniho prava), na strane druM. Neni mym cHern venovat se detaiine spravnimu pravu, k nemui navie existuje pomerne bohata studnice pramenu, a to jak domacieh, tak i zahranienich. Naopak bych se chtel v uvodu tohoto pi'ispevku bllie zastavit u druheho vstupniho pojmu, kterym je "europeizace" a s ni spojeny pi'idomek "evropske". Teprve najejim zaklade rna smysl hovorit i 0 evropskem spravnim pravu. Bez europeizaee by (nejen) evropske spravni spravo zrejme nebylo. Europeizace J evropske spravn! pravo ma silne koreny a puvod v proeesu tzv. europeizaee. Zminena vyznamova elastieita pojmu "evropske spravni pravo" pi'itom Uzce souvisi i s mnohorymamovosti "europeizace" samotne. Europeizaei jako takovou je pomerne obtiine zcela jednoznaene a uspokojive vymezit. Prvni problem totiz nastava jiz v souvislosti s uplati\ovanymi pojmy.' Vedle sebe muzeme nalezt takove terminy , Pfispevek vznikl v ramei projektu "Postdoc J" (reg, C, CZ, 1.07/2,3,00130,0009), Tento projekt je spolufinancovan Evropskym socialnim fondem a statnim rozpoctern Ceske republiky, jako "evropeizaee"2, _nebo poce§tely pojem "europeanizaee",3 Ci jine. Casteji vsak v domaei odborne literature prevafuje pojem "europeizaee", J z toho duvodu jej budu v dalSim textu poufivat. Europeizaee se ve svem souhrou neomezuje na "mimopravni" oblasti, stejne jako neni ,jen 0 pnivu", Proto nema pouze stranku pravni ei normativni, nybrt i faktickou, Ta se svou povahou bllzi spi§e tzv, soft - law, a to z hlediska jeho ucinkU a pusoben!. Je vhodne dodat, Ze europeizace nutne nestoji za vsemi zmenami v pravu a spoleenosti, k oimz doslo nebo dochazi. Podle meho nazoru je morne europeizaci obeene a zjednodusene oznaeit za vnimani, pfijimani (inspiraei) spoleenyeh a spojuj!cich (evropskjeh) pozadavkU a jejich nasledne promitnuti (nejen) do pravniho f:\du a spravni praxe. Pro oblast prava a pravni vedy je europeizaei ti'eba ehapat jako tzv, systematizovany pojem Ci koncept4 •• JUDr. Lukas Potesi!, Ph,D" Katedra spnivni vedy a spravniho prava, Pravnicka fakulta Masarykovy univerzity, Bmo, I Jak k tomu kriticky dodava M, Vitek, "otazkou je, zda auloft pouzivajici tenia termin vUbec chtipou jeho ryznamJ nebof obecnti a usta/end defmice sld/e chybl"'. Srov, Vitek, M, Budouenost trestniho prava v kontextu jeho europeizace, Trestnepnivni revue, 2007, 2, s. 33, 2 T, Weiss (srov, Weiss, T, Europeizace a zahranieni politika: prostor pro dalSi vyzkum, S!fedoevropske politicke studie, 2013, C, 4) k tomu dodava, ~e "europeizace se v soucasnosti pouiivti pfedevsirn pro oznacenf vzajernneho ovlivfzovani evropske a narodni urovne v romei Evropske unie... Koncept se totii primarne vztahuje k EU a integraci vjejim ramei, nikoli Evropejako kontinentu". Tim ji odlisuje ad pojmu evropeizace. J K tomu kupf. srov. Smekal, H, Europeanizace prava, In Danclik, B. a ko!. (ed) Evropeizace, Nove tema politologiekeho vyzkumu, Bmo: Masarykova univerzita, 2005, s, 344 - 363, Rozdil v uplati\ovaoi a chapani predmetneho pojmu je pfitom palmy z nazvu sborniku a pfedmetne kapitoly, 4 K tomu bliZe srov, Zemanova, S, Vyzkum europeizace - aktualni problemy a perspektivy. Mezinarodni vztahy, 2007, C, 4, s, 32, Autorkajednak poukazuje na moine pojmy, se kterymi se v teto souvislosti Ize setkat (str, 31), Soueasne vsak dodava, ze europeizac! se zabYvaji r"zne vi!decke discipliny, pfieemz jej kaMa z nich cMpe ve svem slova smyslu, ktery je vlastni danemu oboru, jebo predmetu zkoumani a metodam, Proto pojem euro- 222 Casopis pro pravni vedu a praxi Europeizace pniva Hovofime-li 0 europeizaci pravalpravni europeizaci, ve vetsine odbomyeh praci nebo studii je ehapana Ci dokonee ztotoznovana s dusledky integraee v ramei Evropske unie, Spise vyjimkoujsou praee poukazujici na skuteenost, ze europeizaei nelze ztotoznovat s Evropskou unii a jejim pusobeoim, Na druhou stranu je ti'eba objektivne dodat, ze v nekteryeh pravnieh odvetvieh je vliv Evropske unie skuteene podstatny, pi'ipadne af ¥jlucny, Nicmene prave v oblasti spravniho prava by bylo ztotoznovani europeizaee pouze s Evropskou unii nespravne zjednodliSujici. Nektei'i autoi'i' proto zcela spravne poukazuji tez na nezastupitelnou iJlohu Rady Evropy v procesu pravni europeizace, jak bude ostatne pribliZeoo niie. Pravni europeizaei je morne chapat ve smyslu dynamiekem nebo statickem, V prvnJm pripade jde o proees, ve druMm pfipade 0 produkt tohoto proeesu a 0 vysledny stay, U statickeho pojeti se Ize setkat s konstatovanim 0 existenei evropskeho Ci europeizovaneho pravalpnivniho odvetvi, jako je prave evropske spravni pravo,6 Castejsi je vnimaoi europeizace prava ve smyslu dynamiekem. V nem jde 0 postupne sblizovani a odstraiiovani jednotlivyeh rozdilu v pravni uprave a praxi evropskjch statU, zejmena pak clenskjeh statU Evropske unie, Nejde pfitom "pouze" 0 sblizovani konkretnieh pravidel (norem), nybrt i 0 spoleene sdileni ureitjeh hodnot, principu, zasad ei institutU. Pficinou pravni europeizace je jednak jif zminena Evropska unie a jeji integracni pusobeni, ale take spoleena evropska kulturni, historicka a jina tradice ei blizkost, ktera neni nutne vazana na Evropskou unii, Ta se projevuje prosti'ednictvim Rady Evropy. V podmfnkach novyeh elenskjeh statU evropskjch spoleeenstvi, v coz ee!kove zahrouji nejen Evropskou unii, ale i Radu Evropy, lze pod pravni europeizaci chilpat tei evropskj integraeni proces do zminenych institueionalnieh struktur, Ten souvis! i s pfeehodem od statu totalitniho k modernimu demokratickemu pravnimu statu zalozenemu na ucte k pravUm a svobodam jednotlivce, Stranou zameme poneehavam, ze podle nekterych autoru' dokonee "evropeizace pfedstavuje proces .,. peaace muze by! chapan jinak v pravu, politologii, atd, Presto v~ak nektere spolecne znaky nalezt Ize, S K tomu bliZe srov, Pra~kova, H, Europeizace trestniho prava spravniho, Pravn! rozhledy, 2010, c. 13, 6 Nicmene zde je !feba vychazet z toho, jakjje skutecoy obsah u:i;iteho pojmu, Poukazat lze na disknze ohledne pojmu "evropske trestn! pravo", K tomu blize srov, Toma!ek, M, Existuje "evropske trestni pnlvo"? Trestnepravni revue, 2004, C. 5. 7 Srov, Vetefa, M" Machalova, T. Evropeizace prava v pravne teoretickem kontextu, Bmo: Masarykova univerzita, 2010, str, 82, 223 regionalni globalizace", Diky tomu lze poukazat i oa globalizaci pnlva a v navaznosti na to i na tzv. gioMIni Ci mezinarodni spravni pravo.' Z jineho Ohlu pohledu europeizaee muze predstavovat pomyslnou pfekaZku vUei postupujici globalizaei a jejim pi'ipadnjrn negativnim projevUm, Hovofime-Ii 0 pravn! europeizaei, nutno dodat, a to prave na rozdil od zminene globalizaee, ze Ize nalezt dye stezejni inspiracni (ei europeizacni) zakladny, pfipadne jeji pomyslna centra, V navaznosti na to je morne, ovsem s jistou mirou zjednoduseni, rozeznavat, zda jde 0 europeizaei zalozenou na dobrovolnosti, nebo naopak na povinnosti, resp. pravnim zavazku. Pokud jde 0 europeizaei tzv. dobrovoInou, zminit lze pusobeni zejmena tzv. soft - law Rady Evropy' a vysledky evropske pravni komparatistiky v oblasti (spravniho) prava, V tomto smerujde 0 zohledDovani a vzajemnou inspiraei mezi jednotlirymi evropskjmi staty, a to zejmena prosti'ednietvim spoleenych hodnot, zasad ci principu, jakoz i pojmu a institutU, ktere v Evrope Ize nalezt a jez jsou pro evropskj (spravnil prostor typieke a priznaene (tzv, ius commune), Tomu se tak deje pfedevSim na platforme, kterou pfedstavuje jiz zmiiiovana Rada Evropy, V pfipade europeizace tzv, nucene jde naopak o pravni nasledek clenstvi v Evropske unii, s tim souvisejie! pOZadavek loajality,jakoz i pusobeni jejiho svebytneho pravm'ho factu (tzv, unijni pravo), Pi'itom Evropska unie a jeji pravo je sama produktem europeizaee a europeizaeni proces date podporuje, resp. prohlubuje, Zjednodusene feCeno, europeizaee je jednou z pfiein Evropske unie a soueasne je i jejim nasledkem. Pokud jde 0 europeizaci tzv. nueenou, je zalozena pfevliZne na pi'ijimaru zeela konkretnieh pravidel (pravni upravy), K pojmu "globaInilrnezinarodni spravni spravo" a jeho vztahu k "spravnimu pravu Evropske unie" bli~e srov, Chiti, E., Mattarella, B., E. (eds). Global Administrative Law and EU Administrative Law, Relationships, legal Issues and Comparison, Heidelberg: Springer, 2011, 409 s, K tomu muzeme v uvedene publikaci nalezt pfilehave vyjadi'eni (viz s, 10), ze "v nekterych oblasteeh spravni pravo Evropske unie a globcilni (mezinarodni) sprdvniprtivo vzcijernnespolupracuji a navazuji na sebe, zalirnco v jinych se zase vzcijernne ignoruji nebo spolu dokonce soupefi. Ne/cdyje prosazovdno prcivo vytvofene mezinarodnimi orgimy a organizacemi,jindyje zasepfevaha na strane Evropske unie." , Rada Evropy niemene pusobi europeizacne i diky mezinarodnim smlouvltm, ktere byly najeji platfonne uzavfeny, I pro oblast spravniho prava je to kupf, Evropskit umluva 0 ocbrane lidskjch pray a zakladnich svobod (c, 209/1992 Sb,), nebo Evropskil charta mistni samospravy (c, 18111999 Sb,), V jejich pfipade potom jde 0 europeizaci zalozenou na pnivnim zavazku a po- vinnosti. 3/ 2014 EU/Rada Evropy Z obsahoveho hlediska europeizace prava dodava H. Smekal, ze ,,zatimco Rada Evropy se zamefila na oblast lidskf;ch prav, Evropskci unie "europeanizovala " pravidla nejprve v oblasti trhu"l0 Niemen! se ukazuje, ze obe europeizacni zakladny si sm!ry europeizaee obCas i vymeni, procez Evropska unie smei'uje k oehrane pray a svobod, zatimeo Rada Evropy mifi tez na konkretni staty a jejieh vefejnou spravu.11 Pravni europeizaee pfedstavuje pomeme sloziIY proees. Zahmuje jak oheene prineipy ci zasady, tak i zeela konkretni pravidla. Tento proees Ize, pfi jiste mife zobeeneni, schematicky vyjadfit nasledujicim zpusobem (viz vyse). V nem je mozne rozeznavat europeizaei vertildlni vzestupnou a sestupnou (tj. obema smery)12, ale i horizontalniu V posledne 10 Smekal, H. Europeanizace prava. In DanMk, B. a ko!. (ed) Evropeizace. Nove tema politologickeho ry_ zkurnu. Bmo: Masarykova univerzita, 2005, s. 346. 11 Patme je to kupr. z hlediska zam!reni jednotlivych soft-law dokurnentiI Rady Evropy. V nieh lze naJezt postupny ryvoj v oblasti zajmu Rady Evropy. K tomu blit.e srov. Ko~ieiarova, S. Principy dobrej verejne spnivy a Rada Eurepy. Iura Editition, 2012, s. 19 - 20. 12 ,,Pro evropeizacije klicorym pojmem zmena - zmena, ktera se odehrava pfedevsim uvnitf clensJeych statU pusobenim norem a instituci Evropske unie, ale tato zmena se odehrava i na urovni Evropske unie vlivem clensJeych statU. Muzeme fiei, iejde 0 oboustrannyproces...". Blize srov. Dvohlkova, V. a ko!. Evropeizace verejne sfery. Praha: C. H. Beck, 2010, s. 49. 1l V teto souvislosti se Ize setkat s uplatiiovanfm anglickych ekvivalentiI jako "top-down approach", zmmenem pfipade se jedmi 0 europeizaei bez pfitomnosti "bruselskeho Ci strasburskeho centra". Jejim pomyslnym hnacim motorem je vzajemmi spolupraee a inspiraee jednotliryeh evropskyeh starn pfi VyuZiti pravni komparatistiky. Ta je ovsem eennym zdrojem poznani i pro europeizaei vertikalni. Europeizaei proto neni momeehapat izolovane, jako poube jednostranne ovlivliovani a pusobeni. Jde naopak o vzajenme ovlivliovani evropske a mirodni urovne. Evropske spnivnipravo jako po/ysem Ina zak:lade vyse pfedestieneho pojeti europeizaee, Ize evropske spnivni pnivo ebapat v fade vyznamoryeh situaei. Pfitom prvni tii nize uvedene jsou zejmena v domaci odborne literatufe uvadeny jako nejcastejsi pfipady vymezeni evropskeho spravniho prava. 14 Oproti tomu, jak je jiz vyse naznaceno, "bottom-up approach" ti ,,downloading", "uploading" nebo "cross loading". K tomu blit.e srov. Zemanova, S. Vyzkum europeizace - aktualni problemy a perspektivy. MezinOrodni vztahy, 2007, c. 4, s. 31. 14 K tomu srov. Pomahac, R. in Hendryeh, D. a ko!. Spravni pravo. Obeemi cast. 8. vydani. Praha: C. H. Beck, 2012, s.713, nebo Prucha, P. Spravni pravo. Obeena cast. 7., doplnene a aktualizovane vydani. Bmo: Dopinek, 2007, s. 23, aekoliv v techto dileeh Ize naIezt konstatovani, ze obsah pfedmetneho pojmu muze by! je~te sirsi. Proto kupr. v. Sladecek hovori 0 "evropskf;ch aspektech spravniho prava" (srov. Siadecek, V. Obecne spnivni pnivo. 3" aktualizovami a upravene vydani. Praha: Wolters KIuwer CR, 2013, s. 463). Nicmene pod 224 Casopis pro pravnf vedu a peaxi v zahranicni odbome literature se nejcasteji setkavame se ztotozilovanim evropskeho spnivniho prava se spravnim pravem Evropske unie.15 Spravnfprovo Evropske anle Jak je jiz naznaceno, v prvni fade muzeme evropske spravni pnivo ztotomovat se spra.vnim pnivem Evropske unie (a Evropskeho spoleeenstvi pro atomoYOU energii). V fade ohledujde 0 pojeti pfevafujiei.16 Podle L. Ticheho17 (nejen) v pfipade evropskeho spravniho prava jde 0 tzv. funkeni pojem, ktere jsou "viaslne soucasti evropskeho matericilniho prava a oznacuji jeho jednotliw! casti. Zahrnuji pravni upravu techto odvetvi obsaienou v pramenech primarniho a sekundarniho prava". K tomu mllZeme doplnit, zel8 ,,jde a to pravo, ktert! je rysledkem pravotvornych procesit v ramci Evropskt! unie a ktere je vykonavane bud' organy (resp. institucemi) Evropskt! lInie a Evropskeho spoleeenstvipro atomovou energii, anebo organy clenskf;ch statu Evropske unie v pfipadech, kdy se uplatfzuje pfimy uCinek toholo prava". V nekteIYeh prameneeh se Ize setkat s tim, "evropske aspekty spravniho prava" lze obUzn! podfadit ryznamory pojem, kterym je spravni pravo Evropske unie. V pojeli V. Siadeeka se prolo jedmi spiSe 0 pusobeni Evropske unie (a Rady Evropy) na nOrodoi (domaci) spravni prava. Zapomenout nelze ani na novAtorske dilo: Pomahae, R., Handrtiea, J. Evropske spravni peavo. Praha: C. H. Beck, 2012, 169 s. 15 K tomu srov. Pekar, B. in Vrabko, M. a ko!. Spravne pravo hmotne. V~eobeena easf. Bratislava: C. H. Beck, 2012, s. 401, kde se li~i evropske spravni peavo v uZsim a sirsim smyslu, pticernz "v uzszm smyslu evropske spravni pravQ.ie moine charakterizovat jako sprtivni provo Evropske unie, resp. jaka evropske spravni pravD stricto sensu". Jako vhodnej~i pfiklad zahranicni odborne literatury Ize poukazat na exislenci "zakladatelske" pUblikaee: Schwarze, J. Europaisches Verwaltungsrecht: Entstehung und Entwicklung im Rahmen der Europaischen Gemeinschaft. 2. prepracavane vydani. Baden-Baden: Nomos, 2005, 1500 s. Rovnez kupr. existence Review of European Administrative Law (REALaw) dava obsahem srych dosud publikovanyeh pfis¢vki\ najevo, te klieove je spi~e spravni pnivo Evropske unie, nezli jina mozna pojeti evropskeho spravniho prava. K dalSi zahrani~nf literature ci pramenum, viz daISi text. 16 Na tom rna svtij velky podil i existence ryznamne publikace: Craig, P. EU Administrative Law, 2. vydani. Oxford: Oxford University Press, 2012, 777 S. 17 Tichy, L. .a ko!. Evropske peavo. 4. vydani. Praha: C. H. Beck, 2011, s. 47 18 srov. Pekar, B. in Vrabko, M.a ko!. Spravne pravo hmotne. Vleobecna casf. Bratislava: C. H. Beck, 20I2, s. 401. 225 Ze evropske spravni pravo v tomto pojeU je souMsti, resp. tvofi tzv. evropske vefejne pravo.l • Neni mYm zamerem venovat se rozboru prava Evropske unie. Slusi se vsak dodat, ze sjeho postupnym rozvojem, kdy jeho pravni regulaee vstupuje i do oblasti, ktere Ize oznacit jako verejnopravni, ruku v ruee s tim roste i podil norem, ktere muzeme oznacitjako spravni pravo Evropske unie. Jestlize puvodne v teto oblasti pfevladaly normy hmotnepravni povahy, v soueasne dobe pusobeni prava Evropske unie do jejiho speavniho prava zahmuje i oblast proeesni. Je pritom tieba poznamenat, ze s narustem rozsahu pusobnosti Evropske unie doehazi k tomu, ze normy jejiho spravniho prava uskuteCliuji nejenom narodni spravni organy (tzv. nepfima unijni sprava), ale prave, ze pomeme casto jsou rykonem spravniho prava Evropske unie povefovany pfimo organy ci instituee Evropske unie samotne (v r.zimu tzv. pfime unijni spravy)." Doehazi zde k prolinani unijni a narodni sloZky, procez se nekdy Ize setkat s pojmem smisena sprava (mixed administration)21 nebo vieeUrovliova sprava." Diky tomu muzeme rozeznavat i tzv. vnittni evropske spravni pravo. Jeho "naplli" tvofi to, co z oblasti spravniho prava uskuteCliuji primo organy a inl' Srov. Jans, J. H. a ko!. Europeanisation of Public Law. Groeningen: Europa Law Publishing, 2007, s. 6. 20 Pfikladem takorych spravnich vykonavatehl na Urovni prime unijni speavy jsou nejrUznej~i evropske agentury, casto oznacovane pfidomkem "nezavisie". Z nejvyznarnnej"eh evropskych agentur lze uvest kupf. OHIM (Urad pro harmonizaee na vnitfnirn trhu), ktery rna prime rozhodovaci pravomoci. Vyeet dalSich evropskych agentur, kterych je v soueasne doM jiz nekolik desitek, by vlak presabl zamereni lohoto pfispevku. Proto ve strucnosti odkazuji na pfispevky J. Handrliei, ktery se teto oblasti venuje. Srov. Handrliea, J. Evropeizace spravniho prava prostiednictvim spravne relevantniho jednani evropskYch agentur. In: Sbomik pfispevki\ z konferenee Dny prava 2008, Masarykova Univerzita (http://www. law.muni.ezlsbomiky/dp08/files/pdf/spravalhandrlica. pdf), pfipadne pfisluSne pasaze ucebnice Pomahac, R., Handrliea, J. Evropske spravni pravo. Praha: C. H. Beck, 2012, 169 s. 21 Srov. Jans, J. H. a ko!. Europeanisation of Public Law. Groeningen: Europa Law Publishing, 2007, s. 29. 22 K tomu z posledni doby srov. Listinu viceUrovilove speavy v Evrope, kde se vychazi z ,,koordinovane Cinnosli Unie, clenskYch statu a mistnich a regionalnich organii"... (https:l/porta!.eor.europa.eulmlgeharterlDocumentsIMLG%20Charter/Charter%20CS.pdf). Dusledkern je vytvareni tzv. evropskYch siti, v niehz dochazi ke vzajenme spolupraei jak mezi jednotlirymi spravnimi organy clenskYeh slatU, tak i organy unijnfmi na strane jedne a clenskych statU na strane druM. Takovym pfikladem budiz evropska soutezru sif (ECN, http://ee.europa. eulcompetition/ecn/index_en.html). stituce Evropske unie viIci fyziekYm Ci pnivniekYm osobam. V tomto pojeti jako by si Evropskit unie ve "svem" spnivnimu pnivu vystacila sarna; nepotfebuje nitrodni vykonavatele spritvni Cinnosti,jakoi ani nitrodni proeesni pfedpisy a nitrodni soudni kontrolu. Vse si "zajisfuje a obstaritvit" Evropskit unie svymi pfedpisy a organy pruno. Poehopitelne, ie Ize vest debatu nad tim, zda je tento proeesni aspekt vyhovujici, niemene jak je uvedeno niie, i zde se Evropskit unie snaii dohnat moim\ defieity pritvni upravy. Pokudjde 0 tzv. nepfimou unijni spritvu, u ni muieme byt svedky "uruzujici se" europeizaee. Demonstrovat to Ize i na pfipadu Ceske republiky. Aby bylo mome vyhovet pOiadavku fitdne aplikaee pritva Evropske unie nitrodnimi (zejmena spritvnimi) orgitny, bylo lfeba je pfedem pfizpusobit "evropskYm poiadavkUm". Slo 0 pocittecni ci vstupni europeizaei. Jinak feceno, na nitrodni sloiee je zitvislit aplikaee pritva Evropske unie, a proto musi vyhovovat unijnim poiadavkUm. Po "naladeni se na evropskou strunu" doehitzi k tomu, ie tyto orgitny jsou takfka kaZdodenne konfrontovany s realitou pritva Evropske unie. Protoze tyto subjekty realizuji pritvo Evropske unie, samy se podileji na dalSi europeizaei. Muieme konstatovat, ie (spritvni) pritvo Evropske unie ovliviiuje elenske stitty nejenom "v oblasti, kde dochazi k vnitrostatni oplikaciprava Evropske unie, nybri ovliviiuje vlastni vnitrosttitni spravni pravidla 0 pusobi tok i no oblasti, kdeje dosud aplikovano rylucne narodni sprtivni pravo".23 Spritvni pritvo Evropske unie, potaZIDo Evropskit unie samotnit, je ryznamnym faktorem pro europeizaei (k tomu viz ryse). Jak je naznaceno, spritvni pritvo Evropske unie tvon i normy, ktere se vitzi k Evropske unii samotne ajejim organUm ei institueim. Je fada agend, v niehZ se aktivizuje einnost orgitnu a instituci Evropske unie, a to v ritmei tzv. pnme unijni spritvy. Zejmena jde 0 einnost Evropske komise a tzv. deeentralizovanyeh ci nezitvislyeh agentur. Pornerne ryznamnym nedostatkem, ktery se v teto oblasti zaeinit projevovat, je absence jednoticiho "spritvniho procesniho kodexu" ph rykonu jednotlirych unijnich spritvnich agend. Uvaiuje se proto 0 pfijeti "spritvniho fitdu Evropske unie"." Ten by pfitom nemel nahraditjednotlive spritvni fitdy elenskYeh stMu. Jeho primitmim cilem rozhodne neni sjednotit proeesni upravu vnitrostatni, jakkoliv neni vylouceno, ze v nimci europeizace domitci pritvni upravu nakonee v jiste mife stejne ovlivni. 23 Schwarze, J. (ed):Administrative Law under European Influence. Baden-Baden: Nomos, 1996, s. 15. 24 K tomu blize srov. usneseni Evropsk6ho pariamentu ze dne 15. I. 2013 0 spnivnim pravu procesnim Evropske unie [2012/2024(lN1)]. Evropske spravnfpnivo jako pravo spo/ecneho pravnfho prostoru 3/2014 V tomto pojeti jde 0 pfiklad vzajemne evropske spolupraee v oblastech spadajicieh pod pfedmet upravy spravniho priva, jak jej znarne z domitcich podminek. Lisi se vsak od vyse uvedeneho pojeti v tom, ie nema tak Uzkou navaznost na Evropskou unii a jeji pravni fltd, stejne jako se neomezuje vylucne na elenske stitty Evropske unie. Pramenem takto pojimaneho evropskeho spnivniho pritva jsou pfevitine mezinitrodni smlouvy. Zatimeo v prvnim pfipade evropske spravni pravo bylo odvetvim prava Evropske unie, v tomto pojeti jde zejmena 0 souCitst Ci normy mezimirodniho prava vefejneho. Cilem tohoto evropskeho spravniho pritva je utuzeni vzitjemne evropske spolupritce a vytvofeni evropskeho spritvniho prostoru pfi odstraneni administrativnich barier. Nastrojem je kupf. vzajemne uzmivani kvalifikaci, vzdehini, dokladu, snazsl maznost pohybu a pobytu nebo vetSi spolupraee oblasti a regionu, a to jak mezi staty, tak i jinymi subjekty (napf. uzemnimi samospravnymi celky)." Evropske spnivnfpravo jako ius commune Zatimeo v prvnim pojeti bylo evropske spravni pritvo v podstate ztotoiiiovano s Evropskou unii a urcitou vyseci prava Evropske unie, v tomto ohledu jde spiSe 0 zachyceni pusobeni a inspiracnieh europeizacnich vlivu proslfednictvim clenstvi v Rade Ev- ropy. Jak k tomu uvitdi R. Pomahae" "evropske spravni pravo v podobe ius commune zaruGuje, ie se ve vnitrostatnim pravnim systemu prosazuji standardy integracniho seskupeni nikoli vzhledem k ztivazku loajality k nadstatni autorite, ale silou neJormalniho vlivu". Dodejme, ie evropske spritvni pravo jako ius commune nema ani tak povahu tzv. hard - law, jako spiSe tzv. soft - law. Je obsaZeno v fade dokumentU, jejichZ tvurcem je mezinitrodni organizace Rada Evropy. Ty phtom nemaji povahu pravnich norem, zejmena pro chybejici vynutitelnost. Ostatne pro pusobeni Rady Evropy je pnznacne, ie v napliiovitni sryeh cilu" nejde cestou prosazovit- 25 Kupr. srov. § 55 zakona c. 12812000 Sh., 0 ohcich, ve Zlleni pozdejSich pfedpisu, § 28 zitkona c. 129/2000 Sh., 0 krajieh ve zneni pozdejsich predpisu, nebo Dohoda mezi vlitdou Ceske repuhliky a vl.doll Slovenske repuhliky 0 preshranieni spolupraci.(sdeleni c. 77/2001 Sb. m. s.). 26 Pomahac, R. in Hendrych, D. a kol. Spravni pravo. Obeen' cast. 8. vydimi. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 727. 27 K tomu blil:e srov. cl. 1Statutu Rady Evropy (sdeleni c.123/1995 Sh.). 226 Casopis pro privni vedu a pIm ni konkretnich pravidel Ci norem (pfesnyeh pravidel chovani), nybri klade diiraz na respektovani a napli'iovitni spolecnych evropskych principu (zitsad), hodnot, ale i institutU, a to nejenom v oblasti spritvniho prava. Jde proto 0 spoleeny evropsky zaklad. Diky Rade Evropy muzeme hovofit 0 vzajemnem sbliiovani (nejen) v oblasti spritvniho pritva. Na bitzi Rady Evropy jsou pfijimitny dokumenty (zejmena ve forme doporueeni jejiho Vyboru ministrii), ktere maji za eil vytvofit mechanismus nejnizsich spoleenych sdilenych standardu (de minimis), ktere by meJa vnitrostatni pravni uprava napliiovat. Pritve pro oblast spritvniho prava jsou tyto dokumenty velmi ryznamne. Ye svem souhmu upravuji oblast, kterou bychom moWi oznaeit jako pravo dobre spritvy, nebo pravo na dobrou spravu.28 Jakje jii naznaceno shora, bylo by krajne nespravedlive ztotoznovat Radu Evropy vylucne s oblasti tzv. soft-law. Na jeji platforme totii byla phjata fada mezinitrodnich smluv, z niehi nejryznamnejsi je Umluva 0 oehrane lidskYch pray a zakladnich svobod (c. 20911992 Sb.)," ktere rovnei pusobi euro- peizacne. Evropske spravnfpravo jako spravnfpravo evropskych statii Toto chitpitni evropskeho spravniho prava do jiste miry muze navazovat na pojeti ius commune. V nem ale jde 0 zohledneni jednotlirych nitrodnich specifik a odlisnosti, ktere maji ruzne pnCiny, nei 0 hledani spoleenyeh znakU. Soucasne muze jit 0 platformu, najejimi zitklade je moine zkoumat nejenom narodni pravni specifika, nybri ito, jakym zpusobem v podminkach toho ktereho pravniho fitdu dochitzi k europeizaei, a zda a jak byly zohledneny europeizaeni pozadavky poehitzejici ze zminenyehevropeizacnich center. Toto pojeti vytvitfi bohary prostor pro pravni komparatistiku a tzv. horizontitlni europeizaci. Jednotlive staty v Evrope se mohou navzajem seznarnit se stavem pravni upravy a (spravni) praxe a diky tomu se pfipadne inspiracne obohatit v ritmci sve legislativni einnosti. Je mome porovnitvat instituty a nor- 28 Pusobeni Rady Evropy na domaci spravni pnivo je, a to i v komparativnim poWedu, patme v aktualni publikaci S. Kosiciarove (srov. Kosiciarova, S. Principy dobrej verejnej spravy aRady Eur6py. Bratislava: Iura Edition, 2012, 556 s.). Proto v hli,sim prehledu,jake vsechny dokumenty Rady Evropy pusobi europeizacne na oblast spravniho prava, odkazujeme na tuto publikaci. 29 K tomu srov. pozmimku pod carou c. 9, pfioem): rycet dalSich ryznamnych mezinitrodnich smluv poskytuje R. Pomahao in. Hendrych, D. a kol. Spnivni pravo. Obeena cast. 8. vydani. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 706. 227 my, ktere jsou obsazeny ve spravnim pravu jednotlivych evropskYeh statU a pfitom soucasne zvazovat, zda by jejich pouiiti nebylo moine i v ritmei domitci pritvni upravy. Soucasne to umoziiuje zkoumat, zda a jak byl do toho ktereho pravniho fitdu promitnut pfislusny europeizaeni pozadavek, tj. kupfikladu, jakYm zpusobem bylo zohledneno Doporueeni Vyboru ministru Rady Evropy nebo smemiee Evropske unie. Tento pnstup je podstatny z hlediska vyhodnoceni europeizace; v pnpade Evropske unie potom z hlediska fadne implementace. Y obou pfipadech vsak k europeizaci neni mome pfistupovat ciste mechanicky, nybri je lfeba zohlediiovat smysl a ucel europeizacnich pozadavkU. Evropske spravnfpravo jako europeizovane (narodnl) spravnfpravo Vlivem probihajici europeizaee prava jsme si i v podminkaeh domaciho spravniho pritva v zasade zvykli na skuteenost, ze tato zasahuje do oblasti rykonu vcrejne spritvy. Soucasne domaci spravni pritvo je produktem europeizaee, a to jak vertikalni, tak i horizontalni. Jde 0 jakousi vnitrostittni akceptaci a inspiraci zahranienimi (evropskYmi a unijnimi) pritvnimi upravami. V teto souvislosti V. Sladecek pfihodne hovofi 0 "evropskYch aspektech sprtivniho prtiva".30 Jde 0 system spolecnyeh evropskyeh norem ei pozadavkU (zasad ci principu), ktere ovlitdaji obsahovou podobu domaci pnivni upravy. V teto souvislosti je mome poznamenat, ze pod toto pojeti muieme zafadit i tu Citst spritvniho prava Evropske unie, pokud je vykonavana rylucne domitcimi spritvnimi organy31 Mnohem easteji se vsak Ize setkat s poukazem na to, ie vedle spravniho prava Evropske unie, ktere je uskuteeiiovano nitrodnimi spravnimi organy, existuje i domitci spritvni pritvo, ktere je vice ci mene europeizovano. Toto europeizovane spritvni pravo ma svuj vnitrostatni puvod a nadech "evropskeho" mu vnasi prave europeizace. Puvodni, ryze vnitrostittni spritvni pravo bylo pozmeneno na zitklade europeizace, zejmena pak pro polfeby fitdneho vykonu pritva Evropske unie v rovine tzv. nepfime unijni spritvy. 30 Srov. Sladecek, v. Obecne spnivni pravo. 3., aktuaIizovane a upravene vydani. Praha: Wolters Kluwer CR, 2013, s. 463. 31 K tomu srov. kupf. § 34 ajeho jednotliva ustaveni zakona c. 350/2011 Sh., chernick}' zakon, ve zneni pozdejsich pfedpisu. Y nem jsou konstruovany skutkove podstaty spravnich deliktU prosti'ednietvi odkazu na pfimo poufitelny pfedpis Evropske unie (tj. mineno nafizeni). Narodni spravni organy tak ve sfere spravniho tresrnni primo aplikuji unijni predpisy. V soucasne dobe je moine pfuno z textu domaciho pravniho piedpisu (tj. i z oblasti spravniho prava) dovodit, zda rna "evropsk)l puvod" ei nikoliv. Konkretne mam na mysli odkazy (zejmena v poznamkach pod earou) na jednotliva naiizeni a sm~mice pnlva Evropske unie." Podle judileatury Ustavniho soudul3 nicmen~ poznamky pod earou nejsou soucasti nonnativniho textu, pro';ei maji ryze infonnativni vyznam. Aby jej i pfesto skuteene m~ly, je tfeba tyto poznamky pod earou aktualizovat vidy, pokud dochazi ke zmenam v pfedpisech pniva Evropske unie. Soueasna legislativni praxe si je tohoto pozadavku vedoma, procez zaeaste muzeme byt svedky toho, ze zejmena v provadecich pravnich pfedpisech jsou doplnovany pievazne nove odkazy na pfedpisy prava Evropske unie, aniz by se nejak zasadne m~nily vnitrostatni pravni pfedpisy po jejich strance obsahove. Z pohledu adresata takove pravni upravy jde o pomeme obtiZnou situaci, nebof najit po!febnou a zejmena aktualni navaznost na "evropskou moven" muze by! pomerne naroene. V ramci uvedeneho chapani evropskeho spravniho prava muzeme zkoumat ito, zda a jak)lm zpusobem se piipadne narodni zakonodarce nechal inspirovat jinou zahranieni pnivni upravou. Zde jiz ale nikoliv z duvodu pravniho zavazku, ale proto, ze zakonodarce nabyl pfesvedeeni 0 vhodnosti piistupu, ktery zahranieni pravni uprava obsahuje. Odkaz na zahranicni pravni pfedpisy v tomto piipade jiz neni obsahem poznamek pod carou, nybrl veci duvodove zpnivy ci komentarove literatury." J2 K teto problematice ph tvorM pravnich piedpisil srov. ~l. 48 Legislativnich pravidel vlady. Podle nej se uplati\uji formulace ,,pfimo pouiitelnypfedpis Evropske unie", navazuje-li pnivni pfedpis na nafizeni, v pripade impiementace smemice se voH formulace ,,zapraCOVQVQ pfedpisy Evropske unie". J3 Podle nalezu Ostavniho soudu ze dne 30. II. 1999, sp. zn. II. OS 485/98 ,,pozmimkypod corou Ci vysvetlivky nejsou normativni, presn&i zavaznou soucasfi pravidla chovimi. Proto slejnejako jine casti pravniho pfedpisu, jejichi posliInim je zlepsitpfehlednost pfedpisu a orientaci vpravnim ftidu (nadpispravniho pfedpisu, oznaceni casti, hlav, diiU, oddilit, paragrafo), jsou pouhou legislativni pomuckou, hera nemuze byl zavaznym pravidiem pro ryklodpravniho pfedpisu a stonoveni providel choViini. Pokud pravni pfedpis nehodlri stonovit tokove pravidlo pfimo, musi odk6zat najiny pfedpis nebojinou formu vyjadfeniprovidel chovani (obycej, smlouva, mardin! pravidla, cizipravnipfedpis aId.).". 34 Tak tomu mllieme by! svedky zejmena u aktualni komentatove literatury k novemu ob~anskemu zakoniku ~. 89/2012 Sb. Evropsktf sprBvnfprovo jako vldnf discip/fna 3/2014 Na zaklade ryse uvedeneho prehledu jsem toho nazoru, ze evropske spravni pravo, pomineme-Ii ovsem znacne specificke a ryjimeene postaveni (spravniho) prava Evropske unie a mezinarodniho prava, nevytvari nove a sve vlastni pravni odvetvi v tom smyslu, jak jej chapeme z hlediska vnitrostatniho pniva a pravni vedy. Domnivam se, ze pro jeho existenci ostatne ani nejsou naplnena tzv. odvetvovorna kriteria, jak bYvaji doktrinou podavana. Proto, ve zbYvajicich pohledech na zkoumany pojem, jde piedevsim 0 zohledneni problematiky europeizace prava a jejich nasledkU ve vnitrostatnim pravnim fadu a spravnim pravu. Muzeme tudii konstatovat, Ze v pfipade evropskeho spravniho prava jde zejmena 0 zohledneni europeizacnich pozadavkii a jejich nasledne promitnuti do obsahu a podoby vnitrostatni pravni upravy a praxe. Evropske spravni pr!tvo signalizuje rysledek pravni europeizace v teto oblasti. Evropske spravni pravo muze pl'edstavovat novy nahled pravni vedy na proces europeizace a jeho dusledkii smerem k vnitrostatni pravni uprave. Proto se spiSe jedna 0 vedeck)l pfistup ke zkoumane problematice. Metodou, na ktere je tento relativne nory vedni obor postaven, je zejmena pravni komparatis- tilea. Stranou nelze ponechat ani to, ze postupem easu se nejen evropske spravni pravo stava i pedagogickou disciplinou;" tedy samostatne vyucovanYm piedmetem, ktery v sobe zahrnuje poznatky domaciho prava spravniho, (spravniho) prava Evropske unie, prava mezinarodniho a pii vyuiiti pravni komparatistiky, take zahranicniho spravniho prava. V zahranicni odbome literatuie je pfevafujici ztotomovani evropskeho spravniho prava s urcitou odvetvovou casti unijniho prava. Nicmene i ta zachycuje nejen "prostou" unijni uroven, ale prave i jeji europeizaeni potencial ve vztahu k pravni uprave clensk)lch statU a spnlvni praxi vnitrostatnich spnlvnich organu. Budeme-li hovont 0 evropskem spravnim pravu, v zajmu pfehlednosti povafuji za zadouci uvest, v jakern ohledu chapeme ryznam tohoto komplexniho pojmu. Jsou tota vyznamne rozdily v tom, jak muze chapat evropske spravni pravo Evropska unie a jak Rada Evropy. Tak ci onak, europeizace prava je velmi ryraznou ryzvou, ktera muze pl'ispet ke zvYseni kvality pravni regulace a prohloubeni evropsk)lch integracnich procesu. 35 A to i na Pnivnicke fakuM Masarykovy univerzity, kde je vyucovan pfedmet "Evropske spnivni pravo". 228 Casopis pro pdvni vedu a praxi Proto i v oblasti spravniho prava a vedy spravniho prava je !feba venovat se europeizaci a dusledkUm, ktere piinasi. Soucasne vsak fada poznatkii z domaci pravni upravy spravniho prava muze inspiraene poslouzit, a to zejmena pro spravni pravo Evropske unie, ktere se stava dynamicky se rozvijejici oblasti tohoto svebytneho pravniho fadu. Summary The paper discusses about the relatively new phenomenon, called "European Administrative Law". At first points out that in its content means the polysem. Therefore, in the article is attention devoted into different meanings of this term. All of them are detailed described. Of these different meaning prevails, sometimes simplistic, identification of the European Administrative Law as an Administrative Law of the European Union itself. Therefore is in the article namely described the phenomenon of Administrative Law of the European Union, as well as are also mentioned new issues of this field. At the same time the contribution paid attention to related tenn called "Europeanisation", which is an input into the issues examined. But this issue is described from the wiev ofthe Administrative Law, not from the scope of the legal order itself. At the end the post tries to answer obvious question, whether, in the case of European Administrative Law goes ,,now" at the (new) legal branch, or "still" on specific scientific (and teaching) discipline. The conclusion and answer is that the European Administrative Law is not legal branch in such extent in which is usually understand, but it is a special way of influence ofthe European union and the Council of Europe. Pracovny pomer na dobu urcitu agenturnych zamestnancov· Andrea Olsovska, Marek Svec" Synopsa Prispevok poukazuje no rozszrenu negafivnu prax trhu prace pri uzotvarani pracovnych pomerov na dobu urCitU so zomestnoncomi, ktori su docasne prideleni na vykon prace k uiivatel'skemu zomestnavotel'ovi. Akcentovony je predovsetlcym vyklad vymedzenia urCitej doby pre ucely pracovnliho pomeru na urcitU dobu i trvania docosneho prideleVedeckY prispevok hoi vypracovany v nimci riesenia vyskumneho projektu Vedeckej grantovej agentUry Ministerstva skolstva, vedy, ryskumu a sportu Siovenskej republiky a Siovenskej akademie vied (VEGA) ~. \/0423114 s nazvom ,,zakonnik prace a jeho moine variticieu . .. doc. JUDr. Mgr. Andrea OlSovskil, PhD., predseda Labour Law Association I Asociacia pracovnebo prava; advokatka a docentka na Katedre pracovneho prava a prava socialneho zabezpecenia Pravnickej fakulty Trnavskej univerzity v Tmave. JUDr. Marek fivec, PhD., generalny tajomnik Labour Law Association / Asociacia pracovneho prava; odbomy asistent na Fakulte socialnych vied, Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Tmave. 229 nia a s tYm sUvisiaceho pojmu "pravna udalosfH. Trvanie procovmfho pomeru aka aj docasneho pridelenia na obdobie, Idore je ukoncene ozntimenim uiivatefskeho zamestnavotefa, ie nep0lrebuje vykon prace docasne prideleneho zamestnanca, je pomerne caste a vedie k zaveru 0 zneuiiti institittu docasneho pridelenia a obchadzani kogentnych ustanoveni Zakonnika prace upravujucich pracovny pamer no urcini dobu. Prezentovana je oktualne pripravena novelizacia relevantnych zakonnych ustonoveni, ktora ma do urCitej mierypomoct'odstranif vyssie uvedenu negativnu prax, aka oj sudne rozhodnutia, 0 ktorych moino polemizovat; Ci su suladne s ucelom pravnej upravy pracovnych pomeroy na urCitu dobu. Vvod Agent6rne zamestnavanie sa vseobecne poklada za jeden zo zakladnych prostriedkov modemeho trhu prace, ktory umomuje zamestnavatel'om flexibilne reagovaf na zmenene hospodarske a vyrobne podmienky v pripade vacsej alebo mensej potreby prace. Napriek tomu, ze ide 0 progresivne sa rozvijajuci segment eur6pskeho trhu prace, ktory by mal zamest-