Téma či název příspěvku/posteru Max do 200 znaků včetně mezer. 123 Typické shluky a řetězce strategií mluvení v angličtině u jazykově úspěšných žáků na konci povinného vzdělávání Kateřina Švejdíková, Kateřina Vlčková[V1] Abstrakt - Cíle a kontext výzkumu Max do 500 znaků včetně mezer. 487 Prezentovaný výzkum zjišťuje, jaké strategie používají při mluvení v angličtině jako cizím jazyce úspěšní žáci ve srovnání s neúspěšnými. Úspěšnost je definovaná jako skóre řešení jazykových úloh na řečovou dovednost mluvení ve standardizovaném testu KET a na základě známky z angličtiny na posledním vysvědčení. Tato sekundární analýza dat je realizována v kontextu projektu GAČR „Strategie učení se cizímu jazyku a výsledky vzdělávání: Analýza shluků a sekvencí strategií“ (GAP407/12/0432). Abstrakt - Teoretická východiska Max do 500 znaků včetně mezer. 500 Strategie mluvení, především komunikační strategie, lze definovat jako vzájemné pokusy dvou mluvčích o dohodnutí se na významu v určité situaci, kde předpokládaný význam sdělení není explicitně vyjádřen (Tarone, 1980). Prostřednictvím těchto strategií je žák schopný v cizím jazyce komunikovat i přesto, že ho má zvládnutý jen částečně. Výzkumy ukazují, že úspěšní žáci používají více strategií, obzvlášť kognitivní a metakognitivní (např. Griffiths, 2008), jsou tolerantnější k jazykové nejednoznačnosti a ochotnější při používání jazyka riskovat. Abstrakt - Metodologie Max do 500 znaků včetně mezer. 499 Zkoumaný vzorek čítá více než 200 žáků 9. tříd z náhodného výběru základních škol v rámci Jihomoravského kraje a z nich jsou vybráni žáci úspěšní a neúspěšní. Z řešení jazykových úloh standardizovaného testu KET žáky byly pořizovány audiozáznamy. Po splnění každé jazykové úlohy byli žáci vyzváni k písemnému reflektování svých strategií prostřednictvím tzv. templates. S několika úspěšnými žáky je dále vedeno interview. Abstrakt – výsledky a závěry (500) V současnosti analyzujeme data. Výsledky výzkumu jsou zaměřeny na to, jak se úspěšní žáci liší od neúspěšných z hlediska jejich typických shluků a řetězců strategií mluvení, a to ve vazbě na další kontextuální proměnné, které jsou získávány z dotazníků zaměřených na demografické údaje, strategie učení, styly učení, zájem o předmět, učební a výkonovou motivaci a na podporu strategií učitelem. U strategií popsaných žáky v templates předpokládáme analýzu pomocí otevřeného kódování.[U2] Bibliografie Max 5 nejvýznamnějších zdrojů citovaných v souladu s APA Bialystok, E. (1990). Communication Strategies: A Psychological Analysis of Second-Language Use. Oxford: Basil Blackwell. Griffiths, C. (2008). Lessons from Good Language Learners. Cambridge University Press, Cambridge. Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle. Rubin, J. (1975). What the „Good Language Learner“ can teach us. In TESOL Quarterly, 9: 41-51. Tarone, E. (1980). Communication strategies, foreigner talk and repair in interlanguage. Language Learning, 30 (2), 417-431. ________________________________ [V1]Katy, jen bych to supervidovala, nedělala s daty atd., neprezentovala, jen kdyby bylo potřeba bych něco odpověděla, muze to tak byt? [U2]i když to ještě nevíme určitě, tak to potom můžeme v prezentaci říct jinak od abstraktu, že? Ano Katy