JANÍK, Zdeněk. English language as a cultural tool for intercultural communication. In Language Centres in Higher Education. Masaryk University, Brno. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name English language as a cultural tool for intercultural communication
Name in Czech Anglický jazyk jako kulturní prostředek pro interkulturní komunikaci
Authors JANÍK, Zdeněk.
Edition Language Centres in Higher Education. Masaryk University, Brno, 2015.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) angličtina jako mezinárodní jazyk; interkulturní komunikace; interkulturní komunikativní kompetence
Keywords in English EIL; intercultural communication; intercultural communicative competence
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D., učo 17249. Changed: 18/2/2015 13:18.
Abstract
More and more intercultural communication takes place in the language of English. The knowledge of English must be supplemented by the knowledge of context. Since each of us simultaneously participates in many different cultural groups, the context of intercultural communication depends on the situation, the participants and their relationships, rather than on their membership in particular cultural groups. The paper presents methods of English teaching applied in the course of Intercultural Communication. The main objective of the course is to show the students how to adopt English language as a cultural tool for successful intercultural communication. The students learn how their identities and cultural perceptions effect their intercultural communication; they learn to recognize the differences between high and low context situations; they further study the varieties of styles of communication and non-verbal cues and their meanings. The emphasis is given on enhancing the students' communicative competence in order to make their intercultural communication effective.
Abstract (in Czech)
Interkulturní komunikace stále častěji probíhá v anglickém jazyce. Znalost jazyka musí být doplněna znalostí kontextu. Protože každý z nás je současně členem mnoha různých kulturních skupin, kontext interkulturní komunikace závisí na konkrétní situaci, identitě mluvčích v komunikaci a jejich vzájemném vztahu, spíše než na příslušnosti ke konkrétní kulturní skupině. Tento článek prezentuje metody výuky angličtiny aplikované v předmětu interkulturní komunikace. Cílem předmětu je ukázat studentům, jak používat angličtinu jako kulturní nástroj v interkulturní komunikaci. Studenti poznávají, jak jejich identity a kulturní vnímání reality ovlivňují jejich komunikaci s jinými v interkulturním kontextu; učí se rozpoznávat rozdíly mezi vysokým a nízkým kontextem komunikace; studují různé styly komunikace a neverbální signály a jejich významy. Důraz je kladen na zdokonalování komunikativní kompetence vedoucí k úspěšné interkulturní komunikaci.
PrintDisplayed: 26/7/2024 22:50