a 2015

English language as a cultural tool for intercultural communication

JANÍK, Zdeněk

Basic information

Original name

English language as a cultural tool for intercultural communication

Name in Czech

Anglický jazyk jako kulturní prostředek pro interkulturní komunikaci

Authors

Edition

Language Centres in Higher Education. Masaryk University, Brno, 2015

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

angličtina jako mezinárodní jazyk; interkulturní komunikace; interkulturní komunikativní kompetence

Keywords in English

EIL; intercultural communication; intercultural communicative competence

Tags

International impact
Změněno: 13/7/2017 11:05, Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D.

Abstract

V originále

More and more intercultural communication takes place in the language of English. The knowledge of English must be supplemented by the knowledge of context. Since each of us simultaneously participates in many different cultural groups, the context of intercultural communication depends on the situation, the participants and their relationships, rather than on their membership in particular cultural groups. The paper presents methods of English teaching applied in the course of Intercultural Communication. The main objective of the course is to show the students how to adopt English language as a cultural tool for successful intercultural communication. The students learn how their identities and cultural perceptions effect their intercultural communication; they learn to recognize the differences between high and low context situations; they further study the varieties of styles of communication and non-verbal cues and their meanings. The emphasis is given on enhancing the students' communicative competence in order to make their intercultural communication effective.

In Czech

Interkulturní komunikace stále častěji probíhá v anglickém jazyce. Znalost jazyka musí být doplněna znalostí kontextu. Protože každý z nás je současně členem mnoha různých kulturních skupin, kontext interkulturní komunikace závisí na konkrétní situaci, identitě mluvčích v komunikaci a jejich vzájemném vztahu, spíše než na příslušnosti ke konkrétní kulturní skupině. Tento článek prezentuje metody výuky angličtiny aplikované v předmětu interkulturní komunikace. Cílem předmětu je ukázat studentům, jak používat angličtinu jako kulturní nástroj v interkulturní komunikaci. Studenti poznávají, jak jejich identity a kulturní vnímání reality ovlivňují jejich komunikaci s jinými v interkulturním kontextu; učí se rozpoznávat rozdíly mezi vysokým a nízkým kontextem komunikace; studují různé styly komunikace a neverbální signály a jejich významy. Důraz je kladen na zdokonalování komunikativní kompetence vedoucí k úspěšné interkulturní komunikaci.