TOMEŠ, Zdeněk. Konkurence a výkonnost na evropských železnicích. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 148 s. ISBN 978-80-210-7533-7. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7141-2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
Název anglicky Competition and output at european railways
Autoři TOMEŠ, Zdeněk.
Vydání Brno, 148 s. 2014.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Odborná kniha
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Munispace
ISBN 978-80-210-7533-7
Doi 10.5817/CZ.MUNI.M210-7141-2014
Klíčová slova česky konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl
Klíčová slova anglicky competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Štítky Munipress
Bibliografie 133 záznamů
Změnil Změnila: PhDr. Lea Novotná, učo 110512. Změněno: 30. 3. 2020 12:31.
Anotace
Na evropských železnicích byla po roce 1993 implementována reforma, která spočívala ve vertikální (infrastruktura-provoz) a horizontální (nákladní-osobní) separaci odvětví a k umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem práce byla identifikace vlivu reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995-2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. U vstupu konkurence se výsledky lišily mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi, kdy vliv konkurence na výkonnost osobní dopravy byl u západoevropských zemí kladný a u východoevropských záporný. I u vlivu vertikální a horizontální separace na výkonnost odvětví byly identifikovány statisticky významné rozdíly mezi skupinou západoevropských a východoevropských zemí. Z výsledků tak vyplývá, že evropské železniční reformy mají odlišné dopady pro západoevropské a východoevropské státy.
Anotace anglicky
European countries after 1993 applied railway reforms. The reform strategy included vertical separation (infrastructure – services), horizontal separation (freight – passenger) and the entry of competition. The aim of this book is to identify the effect of reforms on railway’s output. Based on regression analysis of data in 27 European countries in the period 1995-2011 it was identified, that horizontal separation is increasing output whereas no clear effect could be identified in case of vertical separation. The effect of competition entry was different for sample of Western and Eastern European countries. In passenger sector the entry of competition was increasing output in Western Europe but decreasing it in Eastern Europe. Also other reform and control variables had significantly different effects for samples of Western and Eastern European countries. The results therefore indicate that European railway reform generates different results for Western and Eastern European countries.
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 07:18