Detailed Information on Publication Record
2014
Studená válka v reflexi poštovní známky: od historického pramene k mediální výchově
ŠTĚPÁNEK, KamilBasic information
Original name
Studená válka v reflexi poštovní známky: od historického pramene k mediální výchově
Name (in English)
The Cold War in Reflection of Postage Stamp: From Historical Source to Media Education
Authors
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 28/2014/2, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1211-6068
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00078640
Organization unit
Faculty of Education
Keywords in English
history teaching; didactics of history; postage stamps; cold war; propaganda; medial education
Tags
Reviewed
Změněno: 27/3/2015 20:10, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
V originále
Text analyzuje četnost a relevanci námětů poštovních známek ke sledovanému historickému období s ohledem na didaktické a metodické aspekty jejich uplatnění v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako další vizuální média zároveň historickým pramenem reflektujícím zejména moderní, v tomto případě světové, dějiny. Činnostmi spojenými s analýzou známkových motivů z období studené války, lze v dějepisné výuce přibližovat a vysvětlovat nejen historické jevy, ale například také mechanismy propagandy a protipropagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova. Anotované vizuální médium není dosud v české didaktické literatuře dostatečně zpracováno, ani uplatněno ve výukové praxi.
In English
The text analyzes the frequency and relevance of the themes of postage stamps related to a given historical period with regard to didactic and methodological aspects of their application in educational process. Postage stamps are, like other visual media, also historical source reflecting especially modern, in this case the world history. Using activities associated with the analysis of the motives of postage stamps of the Cold war period, it is possible, within the history teaching, to give an idea and explain not only historical events, but also, for example, the mechanism of propaganda and anti-propaganda. The described procedure arises effective alternative educational media that strengthens mainly the interdisciplinary cooperation of school history - media education. The annotated visual medium is not yet sufficiently processed in Czech educational literature, or applied in teaching practice.