ŠTĚPÁNEK, Kamil. Studená válka v reflexi poštovní známky: od historického pramene k mediální výchově (The Cold War in Reflection of Postage Stamp: From Historical Source to Media Education). Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 28/2014/2. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 28/2014, No 2, p. 128-137. ISSN 1211-6068.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Studená válka v reflexi poštovní známky: od historického pramene k mediální výchově
Name (in English) The Cold War in Reflection of Postage Stamp: From Historical Source to Media Education
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 28/2014/2, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1211-6068.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00078640
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English history teaching; didactics of history; postage stamps; cold war; propaganda; medial education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Changed: 27/3/2015 20:10.
Abstract
Text analyzuje četnost a relevanci námětů poštovních známek ke sledovanému historickému období s ohledem na didaktické a metodické aspekty jejich uplatnění v edukačním procesu. Poštovní známky jsou podobně jako další vizuální média zároveň historickým pramenem reflektujícím zejména moderní, v tomto případě světové, dějiny. Činnostmi spojenými s analýzou známkových motivů z období studené války, lze v dějepisné výuce přibližovat a vysvětlovat nejen historické jevy, ale například také mechanismy propagandy a protipropagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium, které posiluje především mezioborovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova. Anotované vizuální médium není dosud v české didaktické literatuře dostatečně zpracováno, ani uplatněno ve výukové praxi.
Abstract (in English)
The text analyzes the frequency and relevance of the themes of postage stamps related to a given historical period with regard to didactic and methodological aspects of their application in educational process. Postage stamps are, like other visual media, also historical source reflecting especially modern, in this case the world history. Using activities associated with the analysis of the motives of postage stamps of the Cold war period, it is possible, within the history teaching, to give an idea and explain not only historical events, but also, for example, the mechanism of propaganda and anti-propaganda. The described procedure arises effective alternative educational media that strengthens mainly the interdisciplinary cooperation of school history - media education. The annotated visual medium is not yet sufficiently processed in Czech educational literature, or applied in teaching practice.
PrintDisplayed: 24/7/2024 12:18