a 2013

Disproporce ve vývoji nadaných žáků a přírodovědné vzdělávání

TRNOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Disproporce ve vývoji nadaných žáků a přírodovědné vzdělávání

Name in Czech

Disproporce ve vývoji nadaných žáků a přírodovědné vzdělávání

Name (in English)

Disproportion in the development of gifted students and science education

Authors

Edition

Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách II, 2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6255-9

Keywords (in Czech)

disproporce, přírodovědné vzdělávání, vývoj nadaných žáků

Keywords in English

disproportion, science education, development of gifted students
Změněno: 25/1/2015 11:39, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.

Abstract

V originále

Motivace nadaných žáků je ovlivňována různými faktory. Disproporce ve vývoji nadaných žáků k nim také patří. Učitel musí například zvažovat, zda nadaní žáci, kteří mají vysoké rozumové schopnosti, mají také vyvinuty potřebné motorické dovednosti. Uvádíme nejčastější disproporce a problémy, které mohou způsobit v přírodovědném vzdělávání. Předkládáme konkrétní příklady, jak je vhodné reagovat na některé disproporce ve výuce chemie, biologie a fyziky.

In English

Motivation of gifted students is influenced by different factors. Disproportion in development of gifted students is one of them. For example, the teacher must consider whether gifted students, who have developed high cognitive abilities, have developed the necessary motor skills as well. We mention the most frequent disproportion and problems it can cause in science education. We present specific examples of how to respond appropriately to individual disproportion in biology, chemistry and physics teaching/learning.