D 2014

Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole

SYSLOVÁ, Zora

Basic information

Original name

Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole

Name (in English)

Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten

Authors

SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, p. 28-38, 11 pp. 2014

Publisher

Prešovská univerzita v Prešově

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00078662

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-555-1152-8

Keywords (in Czech)

diskriminace; mateřská škola; rodina; sociální znevýhodnění; včasná péče.

Keywords in English

discrimination; kindergarten; family; social disadvantage; early intervention.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/1/2015 14:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Abstract

V originále

Text se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce. To, jakým způsobem jsou v mateřské škole nastavena pravidla pro rozvoj sociální a emoční inteligence, respektive, jaký přístup má učitelka k těmto dětem, ovlivňuje nejen současný, ale především jejich budoucí život.

In English

The text deals with the issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds and early intervention of the care in kindergartens. It is based on numerous studies that confirm that children from socially disadvantaged backgrounds could feel a nursery school as the safe place where they could cope with the social and emotional deprivation of the family. Kindergarten is second the most important environment in which the child is experiencing social interaction. The way they are set rules for the development of social and emotional intelligence in kindergarten affects not only current, but also future life of the child.