Detailed Information on Publication Record
2014
Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole
SYSLOVÁ, ZoraBasic information
Original name
Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole
Name (in English)
Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten
Authors
SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
První. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, p. 28-38, 11 pp. 2014
Publisher
Prešovská univerzita v Prešově
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00078662
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-555-1152-8
Keywords (in Czech)
diskriminace; mateřská škola; rodina; sociální znevýhodnění; včasná péče.
Keywords in English
discrimination; kindergarten; family; social disadvantage; early intervention.
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 25/1/2015 14:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Text se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce. To, jakým způsobem jsou v mateřské škole nastavena pravidla pro rozvoj sociální a emoční inteligence, respektive, jaký přístup má učitelka k těmto dětem, ovlivňuje nejen současný, ale především jejich budoucí život.
In English
The text deals with the issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds and early intervention of the care in kindergartens. It is based on numerous studies that confirm that children from socially disadvantaged backgrounds could feel a nursery school as the safe place where they could cope with the social and emotional deprivation of the family. Kindergarten is second the most important environment in which the child is experiencing social interaction. The way they are set rules for the development of social and emotional intelligence in kindergarten affects not only current, but also future life of the child.