SYSLOVÁ, Zora. Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole (Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten). In Miňová Monika, Syslová Zora. Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja. První. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2014, p. 28-38. ISBN 978-80-555-1152-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí v české mateřské škole
Name (in English) Support for the development of children from disadvantaged backgrounds in the Czech kindergarten
Authors SYSLOVÁ, Zora (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition První. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, p. 28-38, 11 pp. 2014.
Publisher Prešovská univerzita v Prešově
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00078662
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-555-1152-8
Keywords (in Czech) diskriminace; mateřská škola; rodina; sociální znevýhodnění; včasná péče.
Keywords in English discrimination; kindergarten; family; social disadvantage; early intervention.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 25/1/2015 14:25.
Abstract
Text se věnuje problematice vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a realizaci tzv. včasné péče v mateřských školách. Vychází z četných výzkumů, které potvrzují, že pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, může mateřská škola představovat bezpečné místo, kde se mohou vyrovnávat se sociální a emoční deprivací z rodiny. Mateřská škola je po rodině dalším nejdůležitějším prostředím, ve kterém dítě zažívá sociální interakce. To, jakým způsobem jsou v mateřské škole nastavena pravidla pro rozvoj sociální a emoční inteligence, respektive, jaký přístup má učitelka k těmto dětem, ovlivňuje nejen současný, ale především jejich budoucí život.
Abstract (in English)
The text deals with the issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds and early intervention of the care in kindergartens. It is based on numerous studies that confirm that children from socially disadvantaged backgrounds could feel a nursery school as the safe place where they could cope with the social and emotional deprivation of the family. Kindergarten is second the most important environment in which the child is experiencing social interaction. The way they are set rules for the development of social and emotional intelligence in kindergarten affects not only current, but also future life of the child.
PrintDisplayed: 7/6/2024 18:18