JAGOŠOVÁ, Lucie. Muzea a sociální inkluze (Museums and social inclusion). In CHOVANČÍKOVÁ, Irena a Lucie JAGOŠOVÁ (eds.). Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.-20. 6. 2013. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 2014, p. 20-34. ISBN 978-80-87375-08-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Muzea a sociální inkluze
Name in Czech Muzea a sociální inkluze
Name (in English) Museums and social inclusion
Authors JAGOŠOVÁ, Lucie.
Edition Hodonín, Muzea a sociálně znevýhodnění: Sborník ze semináře 19.-20. 6. 2013, p. 20-34, 15 pp. 2014.
Publisher Masarykovo muzeum v Hodoníně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-87375-08-2
Keywords (in Czech) sociální inkluze; sociální exkluze; inkluzivní muzejní pedagogika; speciální publikum; sociálně znevýhodnění
Keywords in English social inclusion; social exclusion; inclusive museum pedagogy; special audiences; socially disabled
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD., učo 56041. Changed: 9/10/2015 11:12.
Abstract
Článek nahlíží současná muzea jako instituce, které rozvíjejí své společenské poslání s respektem k sociální a kulturní diversitě svého publika. Přirozeně tak směřují k naplňování myšlenky sociální inkluze. Tato myšlenka spočívá v umožnění nejrůznějším marginalizovaným nebo vyloučeným jedincům a skupinám spoluúčastnit se na kulturních a vzdělávacích aktivitách. Poskytnutím rovného přístupu ke kultuře a edukaci se muzea snaží předcházet a odbourávat fyzické, smyslové, psychické nebo sociální bariéry. Ty se mohou vyskytovat vně muzea, uvnitř muzea nebo ve výstavních prostorách. Návštěvníci se specifickými vzdělávacími potřebami nebo sociálním znevýhodněním spadají do sféry zájmu inkluzivní muzejní pedagogiky. Na základě vymezení teorie a terminologie oboru charakterizuje článek jednotlivé skupiny speciálního publika muzeí. Text uzavírají příklady několika konkrétních projektů z prostředí muzeí a dalších kulturních a sociálních institucí, které směřovaly k sociální inkluzi osob na okraji společnosti.
Abstract (in English)
Text presents current museums as institutions developing their social role with respect to social and cultural diversity of audiences. This way they fullfull the idea of social inclusion. It is based on accesibility to marginalised and excluded individuals or groups to take part in cultural and educational activities. Providing of equal approach to culture and education museums tend to minimalize physical, sensual, emotional or social barriers. They can be outside, inside of museum or in exhibition space. Visitors with special needs or social disability are key themes of inclusive museum pedagogy. Based on theory and terminology of inclusive museum pedagogy text characterise several groups of special audiences of museums. Text is closed by several examples of chosen projects in museums and other cultural and social institutions solving social inclusion of marginalized people.
PrintDisplayed: 5/6/2024 03:01