HORKÁ, Hana. Aby děti žily dobře a šťastně aneb jak k tomu může přispět předškolní vzdělávání (Let us make children to live well and happily or how pre-school education can contribute to it). In Monika Miňová, Zora Syslová. Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja. první. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2014, p. 48-56. ISBN 978-80-555-1152-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aby děti žily dobře a šťastně aneb jak k tomu může přispět předškolní vzdělávání
Name (in English) Let us make children to live well and happily or how pre-school education can contribute to it
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition první. Prešov, Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, p. 48-56, 9 pp. 2014.
Publisher Prešovská univerzita v Prešove
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00078668
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-555-1152-8
Keywords (in Czech) Předškolní vzdělávání; výchova; vztah k přírodě; ekosociální teorie vzdělávání; biofilní orientace vzdělávání; cíle a principy biofilní orientace vzdělávání.
Keywords in English Pre-school education; education; relationship to nature; eco-social theory of education; biophile orientation of education; aims and principles of biophile orientation of education.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 12/3/2015 16:16.
Abstract
Příspěvek se zabývá otázkou proměny obsahu předškolního vzdělávání v intencích udržitelného rozvoje. Na základě obsahové analýzy kurikula a relevantních pramenů jsou prezentovány možnosti postupného přechodu od orientace protipřírodní k orientaci propřírodní v mateřské škole. Zvláštní pozornost věnuje objasňování podstaty tzv. biofilní orientace, na jejímž základě stanovuje vzdělávací cíle a principy v doméně kognitivní, kognitivně-afektivní, kognitivně-motorické. Ty konkretizuje v podmínkách předškolního vzdělávání se zvláštním zřetelem k práci učitele.
Abstract (in English)
The article examines the changes in the curriculum in the context of sustainable development. The content analysis of curriculum and relevant sources presents the possibility of a gradual transition from the anti-environmental to the proenvironmental orientation in kindergarten. Particular attention is paid to the explanation of so called biophile orientation of education which serves as a basis for determining of educational goals and principles in cognitive, cognitive- affective and cognitive - motoric domains. Concrete steps reflecting the work of teachers under the conditions.
Links
MUNI/A/0926/2013, interní kód MUName: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:44