Detailed Information on Publication Record
2014
Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání
FRÝZOVÁ, IvaBasic information
Original name
Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání
Name in Czech
Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání
Name (in English)
Use teaching methods of observation in preschool education
Authors
Edition
Brno, Předškolní vzdělávání v teorii a praxi, p. 116-123, 8 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7370-8
Keywords (in Czech)
výuková metoda pozorování, předškolní vzdělávání
Keywords in English
teaching method of observation, preschool education
Změněno: 13/3/2015 13:18, Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
V originále
Práce představuje kvalitativní analýzu seminárních prací studentů oboru Učitelství pro mateřské školy Masarykovy univerzity. V seminární práci měli studenti za úkol prokázat dovednost vhodně zvolit objekt k přímému pozorování a navrhnout průběh vlastního pozorování zvoleného objektu s dětmi v mateřské škole. Analýza je zaměřena především na rozbor nejčastějších aspektů a chyb ovlivňujících volbu pozorovaného objektu, realizaci vlastního pozorování, následné zobecnění či shrnutí pozorovaných skutečností a vytváření dalších příležitostí pro aplikaci a využití pozorovaného objektu. Na závěr jsou shrnuta pozitiva využití této didaktické metody u dětí předškolního věku z pohledu studentů výše uvedeného oboru.
In English
The work presents a qualitative analysis seminar works of students of Kindergarten Teacher Training Masaryk University targeted on the use of didactic methods observation in preschool education. The analysis is focused on the most common aspects and errors affecting the choice of the observed object, implementation of observations, subsequent generalization or summary of observed facts and creating more opportunities for the application and use of the object. The conclusion summarizes the positive use of this method from the perspective of students above mentioned field.