D 2014

Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání

FRÝZOVÁ, Iva

Basic information

Original name

Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání

Name in Czech

Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání

Name (in English)

Use teaching methods of observation in preschool education

Authors

Edition

Brno, Předškolní vzdělávání v teorii a praxi, p. 116-123, 8 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7370-8

Keywords (in Czech)

výuková metoda pozorování, předškolní vzdělávání

Keywords in English

teaching method of observation, preschool education
Změněno: 13/3/2015 13:18, Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.

Abstract

V originále

Práce představuje kvalitativní analýzu seminárních prací studentů oboru Učitelství pro mateřské školy Masarykovy univerzity. V seminární práci měli studenti za úkol prokázat dovednost vhodně zvolit objekt k přímému pozorování a navrhnout průběh vlastního pozorování zvoleného objektu s dětmi v mateřské škole. Analýza je zaměřena především na rozbor nejčastějších aspektů a chyb ovlivňujících volbu pozorovaného objektu, realizaci vlastního pozorování, následné zobecnění či shrnutí pozorovaných skutečností a vytváření dalších příležitostí pro aplikaci a využití pozorovaného objektu. Na závěr jsou shrnuta pozitiva využití této didaktické metody u dětí předškolního věku z pohledu studentů výše uvedeného oboru.

In English

The work presents a qualitative analysis seminar works of students of Kindergarten Teacher Training Masaryk University targeted on the use of didactic methods observation in preschool education. The analysis is focused on the most common aspects and errors affecting the choice of the observed object, implementation of observations, subsequent generalization or summary of observed facts and creating more opportunities for the application and use of the object. The conclusion summarizes the positive use of this method from the perspective of students above mentioned field.