PELCLOVÁ, Jana. Vernacular Narratives: A Case Study of Stylistic Analysis of Students’ Written Stories. Kalbu Studijos/ Studies About Languages. Kaunas (Litva), Neuveden, č. 25, s. 45-51. ISSN 1648-2824. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vernacular Narratives: A Case Study of Stylistic Analysis of Students’ Written Stories
Autoři PELCLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Kalbu Studijos/ Studies About Languages, Kaunas (Litva), 2014, 1648-2824.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Litva
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00078715
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Labov; narrative framework; homodiegetic; heterodiegetic; written stories; vernacular
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 24. 2. 2018 10:56.
Anotace
The paper studies the applicability of Labov's narrative framework and its six categories to vernacular written narratives. The objective is to compare the narratives provided by both homodiegetic and heterodiegetic narrators in terms of Labov's narrative organization. The material under investigation is represented by students’ stories that were created in the course Introduction to Stylistics in Spring, 2012. The differences between the communicative situations in which oral and written narratives are embedded are taken into consideration in order to provide a valuable comparison. The paper mainly draws upon the importance and narrative functionality that the Labovian categories are expected to have or lack in ordinary narratives provided by the medium of written language. The paper concludes with the following findings: the abstract and the coda are interdiscursive categories since they function as cohesive devices that delimit the narrative discourse within the non-narrative discourse, regardless of the narrative medium and the communicative situation. The orientation and the evaluation are as important as the complicating action and the resolution for designing a narrative, since they can increase the point of tellability. This is supported by the finding that these two categories were the most elaborated ones in the heterodiegetic versions of the students’ narratives.
Návaznosti
MUNI/A/0857/2013, interní kód MUNázev: Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu II (Akronym: NDEP)
Investor: Masarykova univerzita, Nové směry v anglofonním jazykovědném a literárním výzkumu II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 06:29