Detailed Information on Publication Record
2014
Cvičení, tanec nebo psychoterapie?
DOSEDLOVÁ, JaroslavaBasic information
Original name
Cvičení, tanec nebo psychoterapie?
Name (in English)
Exercise, Dance or Psychotherapy?
Authors
DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Olomouc, Společný prostor/ Common Space 2014, p. 16-27, 12 pp. 2014
Publisher
Univerzita Palackého v Olomouci
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00078738
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-244-4411-6
Keywords (in Czech)
somaticky orientovaná psychoterapie; taneční a pohybová psychoterapie; integrativní psychoterapie
Keywords in English
somatically-oriented psychotherapy; dance and movement psychotherapy; integrative psychotherapy
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 27/11/2016 23:44, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
V originále
Cílem příspěvku je zaměřit se na podstatu terapeutické práce a hledat styčné body účinných terapeutických faktorů vybraných somaticky orientovaných terapeutických směrů. Ke sdíleným, terapeuticky účinným faktorům,autorka řadí rozvoj tělesného sebeuvědomění, práci s energií, posílení uzemnění (grounding), práci s dotekem, dechem, hlasem a očním kontaktem. Ve druhé části se autorka zamýšlí nad vymezením současné taneční a pohybové psychoterapie v kontextu vymezení psychoterapie obecně. Otevírá diskusi svým přesvědčením, že ne každý tanec je psychoterapií, ale na druhé straně že neexistuje ani jen jeden možný či správný způsob tanečně psychoterapeutického působení.
In English
The aim of the paper is to focus on the essence of psychotherapeutic work and look for the points of contact among the effective therapeutic factors of selected somatically-oriented therapeutic methods. The author lists among the effective factors of therapy the development of bodily self-awareness, working with energy, improved grounding, working with touch, breathing, voice and eye contact. In the second part, the author contemplates the definition of the current dance and movement psychotherapy in the context of defining psychotherapy in general. She initiates a discussion stating her belief that not every dance is psychotherapy, however, there is not a single possible or correct method of dance psychotherapy.