D 2014

Cvičení, tanec nebo psychoterapie?

DOSEDLOVÁ, Jaroslava

Basic information

Original name

Cvičení, tanec nebo psychoterapie?

Name (in English)

Exercise, Dance or Psychotherapy?

Authors

DOSEDLOVÁ, Jaroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Olomouc, Společný prostor/ Common Space 2014, p. 16-27, 12 pp. 2014

Publisher

Univerzita Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00078738

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-244-4411-6

Keywords (in Czech)

somaticky orientovaná psychoterapie; taneční a pohybová psychoterapie; integrativní psychoterapie

Keywords in English

somatically-oriented psychotherapy; dance and movement psychotherapy; integrative psychotherapy

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 27/11/2016 23:44, doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je zaměřit se na podstatu terapeutické práce a hledat styčné body účinných terapeutických faktorů vybraných somaticky orientovaných terapeutických směrů. Ke sdíleným, terapeuticky účinným faktorům,autorka řadí rozvoj tělesného sebeuvědomění, práci s energií, posílení uzemnění (grounding), práci s dotekem, dechem, hlasem a očním kontaktem. Ve druhé části se autorka zamýšlí nad vymezením současné taneční a pohybové psychoterapie v kontextu vymezení psychoterapie obecně. Otevírá diskusi svým přesvědčením, že ne každý tanec je psychoterapií, ale na druhé straně že neexistuje ani jen jeden možný či správný způsob tanečně psychoterapeutického působení.

In English

The aim of the paper is to focus on the essence of psychotherapeutic work and look for the points of contact among the effective therapeutic factors of selected somatically-oriented therapeutic methods. The author lists among the effective factors of therapy the development of bodily self-awareness, working with energy, improved grounding, working with touch, breathing, voice and eye contact. In the second part, the author contemplates the definition of the current dance and movement psychotherapy in the context of defining psychotherapy in general. She initiates a discussion stating her belief that not every dance is psychotherapy, however, there is not a single possible or correct method of dance psychotherapy.