ČERNÝ, Michal. Paradoxy (nejen v přírodních vědách) jako cesta poznání (Paradoxes (Not only in Natural Sciences) as a Path to Knowledge). ProInflow. Masarykova univerzita, 2014, vol. 6, No 2, 9 pp. ISSN 1804-2406.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Paradoxy (nejen v přírodních vědách) jako cesta poznání
Name (in English) Paradoxes (Not only in Natural Sciences) as a Path to Knowledge
Authors ČERNÝ, Michal.
Edition ProInflow, Masarykova univerzita, 2014, 1804-2406.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) informace; paradox; věda; EPR; fyzika; Bertrand Rusell; Kurt Gödel
Keywords in English information paradox; science; EPR; physics; Bertrand Russell; Kurt Gödel
Tags Reviewed
Changed by Changed by: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Changed: 5/3/2015 09:15.
Abstract
Článek se věnuje problematice paradoxů z hlediska jejich přínosnosti pro poznání či výpovědí o světě. Zvláštní důraz je přitom kladen na paradoxy matematické a fyzikální, které se ukazují býti dobrým katalyzátorem změn myšlenkového paradigmatu. Paradox tak není něčím skutečně nesmyslným, ale ukazuje cestu k poznání, vede k novým přístupům k řešení vybraného problému.
Abstract (in English)
This paper discusses the paradox in terms of their value added to the knowledge and testimony of the world. Special attention is placed on the physical and mathematical paradoxes that show be a good motivator change the paradigm of thinking. Paradox is not something really absurd, but it shows the path to knowledge, leading to new approaches to solving the problem.
PrintDisplayed: 27/9/2024 00:52