HLADKÁ, Marie. Why do people give: Motives for charitable giving in the Czech Republic. In Dagmar Špalková, Lenka Matějová. Current Trends in Public Sector Research: Proceedings of the 19th International Conference. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita. s. 394-401. ISBN 978-80-210-7532-0. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Why do people give: Motives for charitable giving in the Czech Republic
Autoři HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Current Trends in Public Sector Research: Proceedings of the 19th International Conference. od s. 394-401, 8 s. 2015.
Nakladatel Masarykova Univerzita
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/15:00082317
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-7532-0
ISSN 2336-1239
UT WoS 000355547600047
Klíčová slova anglicky Altruism; charitable giving; motive
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 23. 9. 2015 15:33.
Anotace
Motivation is a central concept for psychology, sociology, as well as for the economy. Many researchers associate the issue of motivation with the act of giving money and they try to interpret it in the connection with the assumptions of neoclassical economics. The basic aim is to find answer not only on the theoretical question (if it is possible to explain charitable giving at the hand of homo oeconomicus), but on the practical question as well (how to increase the share of NGO funding through private sources). This article presents key results of research aimed at identifying the factors influencing individual giving in the Czech Republic to NGO’s and at analyzing them in their mutual relations. Results are restricted to the issue of internal variables, called motives. Manners how we are thinking, what we feel, at so on, are an integral part of the variables that influence our decision about giving. The sources of various motives are formed by our political leanings, religious persuasion, social activities and values. The author based on theoretical economic model identifies three basic motives (altruism, egoism, investment) behind the decision of giving, whose resources/ incentives subsequently are empirically tested.
Návaznosti
MUNI/A/0831/2013, interní kód MUNázev: Neziskové organizace v procesu sociálních inovací (Akronym: NOPSI)
Investor: Masarykova univerzita, Neziskové organizace v procesu sociálních inovací, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 16. 4. 2024 19:54