D 2014

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

PETROVIĆOVÁ, Katarina

Základní údaje

Originální název

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

Název česky

Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace

Název anglicky

Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation

Vydání

První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. od s. 700-710, 11 s. 2014

Nakladatel

VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-561-0151-3

Klíčová slova česky

mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella

Klíčová slova anglicky

myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2015 16:16, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Anotace

V originále

V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.

Anglicky

The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.