2014
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
PETROVIĆOVÁ, KatarinaZákladní údaje
Originální název
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Název česky
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Název anglicky
Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation
Autoři
Vydání
První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. od s. 700-710, 11 s. 2014
Nakladatel
VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-561-0151-3
Klíčová slova česky
mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Klíčová slova anglicky
myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2015 16:16, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
V originále
V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.
Anglicky
The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.