PETROVIĆOVÁ, Katarina. Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace (Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation). In Anton Lisnik, Katarína Greňová, Marián Ambrozy, Jana Janičková, Iveta Franzenová, Karol Čarnogurský. Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. První. Rožumberok: VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku, 2014, p. 700-710. ISBN 978-80-561-0151-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Name in Czech Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Name (in English) Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation
Authors PETROVIĆOVÁ, Katarina.
Edition První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. p. 700-710, 11 pp. 2014.
Publisher VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-561-0151-3
Keywords (in Czech) mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Keywords in English myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Tags Fictitious narrations, myth
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D., učo 10362. Changed: 30/1/2015 16:16.
Abstract
V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.
Abstract (in English)
The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.
PrintDisplayed: 10/7/2024 07:35