Detailed Information on Publication Record
2014
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
PETROVIĆOVÁ, KatarinaBasic information
Original name
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Name in Czech
Anilis fabula – „babská povídačka“ jako literární nástroj vzdělání a kultivace
Name (in English)
Anilis fabula – „old wives' tales“ as literary instrument of education and cultivation
Authors
Edition
První. Rožumberok, Sociálne posolstvo Jána Pavla II. pre dnešný svet: „Univerzita ako miesto dialógu“. p. 700-710, 11 pp. 2014
Publisher
VERBUM – vydavateľstvo Katolíckej univerzity v Ružomberku
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-561-0151-3
Keywords (in Czech)
mýtus; vyprávění; Platón; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Keywords in English
myths; narratives; Plato; Cicero; Apuleius; Martianus Capella
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 30/1/2015 16:16, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.
V originále
V příspěvku se autorka zabývá rolí mýtů, z dnešního úhlu pohledu fiktivních vyprávění, v přímo nebo potenciálně vzdělávacích textů. Úvodní část příspěvku představuje počátky využívání mýtu mimo jeho obvyklý rámec mytologického eposu, zejména způsoby, jimiž pracoval s mýty Platón ve svých filozofických dialozích. Druhá část dokumentuje, jaké možnosti přinesly Platónovy mýty několika autorům různých období i žánrů, M. Tulliu Ciceronovi, L. Apuleiovi a Martianu Capellovi.
In English
The paper deals with the role of “myths” (μῦθοι) – from the modern point of view fictitious narratives – in the directly or potentially educational texts. The first part of the paper presents the origins of myths’ usage out of their usual frame of mythological epos, especially the ways in which Plato worked with myths in his philosophical dialogues. The second part then illustrates what new possibilities Plato’s myths introduced to the selected authors of various ages and genres, M. Tullius Cicero, L. Apuleius and Martianus Capella.