Detailed Information on Publication Record
2014
Letters to the Heroes: Exhibition and reception of Hanzelka and Zikmund’s travelogues in Czechoslovakia of the 1950s
SKOPAL, PavelBasic information
Original name
Letters to the Heroes: Exhibition and reception of Hanzelka and Zikmund’s travelogues in Czechoslovakia of the 1950s
Name in Czech
Dopisy hrdinům: uvádění a recepce cestopisných filmů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech 20. století
Authors
SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Participations. Journal of Audience and Reception Studies, 2014, 1749-8716
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/14:00078844
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
cinema reception; socialist cinema; travelogues; cinema exhibition; popular culture in socialism
Tags
Změněno: 30/10/2015 19:27, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Drawing mainly on personal letters from cinemagoers and readers and on reports by cinema exhibitors, this essay examines the reasons for the enormous popularity of the feature-length documentary films shot by Czech travellers Hanzelka and Zikmund. The essay identifies certain modes of the movies' reception and argues that the popularity of the films was fuelled by a complex network of media products that were created around this duo (radio and newspaper reports, travel books). The example of the travelogues draws attention to the fundamental mechanisms of the distribution and reception of entertainment values in the cultural environment of the (post)Stalinist Czechoslovakia.
In Czech
Text prozkoumává příčiny popularity celovečerních dokumentárních snímků, které natočili Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. Studie identifikuje mody recepce a dochází k závěru, že popularita byla sycena komplexní sítí mediálních produktů, vytvářených kolem cestovatelské dvojice (rozhlas, tisk, cestopisné knihy). Příklad cestopisů Hanzelky a Zikmunda ukazuje základní mechanismy distribuce a recepce zábavních hodnot v kulturním prostředí (post)stalinského Československa.
Links
MUNI/A/0865/2013, interní kód MU |
|