J 2014

Letters to the Heroes: Exhibition and reception of Hanzelka and Zikmund’s travelogues in Czechoslovakia of the 1950s

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

Letters to the Heroes: Exhibition and reception of Hanzelka and Zikmund’s travelogues in Czechoslovakia of the 1950s

Name in Czech

Dopisy hrdinům: uvádění a recepce cestopisných filmů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech 20. století

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Participations. Journal of Audience and Reception Studies, 2014, 1749-8716

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00078844

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

cinema reception; socialist cinema; travelogues; cinema exhibition; popular culture in socialism

Tags

Změněno: 30/10/2015 19:27, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Drawing mainly on personal letters from cinemagoers and readers and on reports by cinema exhibitors, this essay examines the reasons for the enormous popularity of the feature-length documentary films shot by Czech travellers Hanzelka and Zikmund. The essay identifies certain modes of the movies' reception and argues that the popularity of the films was fuelled by a complex network of media products that were created around this duo (radio and newspaper reports, travel books). The example of the travelogues draws attention to the fundamental mechanisms of the distribution and reception of entertainment values in the cultural environment of the (post)Stalinist Czechoslovakia.

In Czech

Text prozkoumává příčiny popularity celovečerních dokumentárních snímků, které natočili Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. Studie identifikuje mody recepce a dochází k závěru, že popularita byla sycena komplexní sítí mediálních produktů, vytvářených kolem cestovatelské dvojice (rozhlas, tisk, cestopisné knihy). Příklad cestopisů Hanzelky a Zikmunda ukazuje základní mechanismy distribuce a recepce zábavních hodnot v kulturním prostředí (post)stalinského Československa.

Links

MUNI/A/0865/2013, interní kód MU
Name: Česká kinematografie v diktatuře a v demokracii
Investor: Masaryk University, Category A