LORENZ, Michal. Fenomén i-škol: historie a současný stav (I-Schools Phenomenon: history and present-time state). Knihovna. Národní knihovna ČR, 2014, vol. 25, No 2, p. 58-80. ISSN 1801-3252.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Fenomén i-škol: historie a současný stav
Name (in English) I-Schools Phenomenon: history and present-time state
Authors LORENZ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Knihovna, Národní knihovna ČR, 2014, 1801-3252.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50803 Information science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00087499
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) i-školy; informační obor; interdisciplinarita; identita i-škol; výzkum i-škol
Keywords in English i-School movement; i-Field; interdisciplinarity; identity of i-Schools; i-Schools research
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 8/3/2018 11:42.
Abstract
Příspěvek představuje hnutí i-škol a důvody jeho vzniku. Pozornost je věnována základním elementům i-škol a modelu informačního oboru. Role, kterou i-školy hrají, je ilustrována na diverzitě oblastí studia a s nimi spojených příležitostí. Po uvedení projektů inovujících kurikula knihovnicko-informačních škol je přiblížena role řídícího a koordinačního výboru I-Caucus a význam i-konferencí. Následuje analýza problémů hnutí i-škol spojených s interdisciplinaritou a identitou. Závěrem jsou představeny výzkumy i-škol a perspektiva hnutí v České republice.
Abstract (in English)
The paper introduces the initiative of I-Schools and the grounds of its origin. It focuses upon the fundamental elements of I-Schools and the I-model. The role played by these schools has been illustrated by the diversity of their fields and the new opportunities that are thus opened up. After having indicated projects supporting innovative LIS curricula, the paper explains the role of the steering and coordinating I-Caucus committee and the importance of I-Conferences. Also an analysis of issues related to the interdisciplinary character and the identity of I-Schools forms part of the paper. The research activities of I-Schools and the prospects of this initiative in the Czech Republic conclude this contribution.
PrintDisplayed: 20/8/2024 20:21