ZAHRÁDKA, Jiří. Inge Kosková / Prožitkové záznamy (Inge Kosková / Experiential Records). 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Inge Kosková / Prožitkové záznamy
Name (in English) Inge Kosková / Experiential Records
Authors ZAHRÁDKA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Holding (organization of) an exhibition (with or w/o a crit. cat.)
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00078922
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Kosková; výstava
Keywords in English Kosková; exhibition
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 12/2/2015 14:02.
Abstract
Výstava představila autorčinu tvorbu z roku 2010, kdy byla vyzvána k interpretaci některé ze skladeb Leoše Janáčka pro výstavu Druhotvary 3. Zápisník zmizelého si autorka vybrala sama a volba to nebyla překvapivá. Tvorba Inge Koskové je totiž vyjímečná svým psychologickým a emočním přesahem, a proto její zájem směřoval k citově snad nejvypjatějšímu skladatelovu dílu. Kosková zaznamenala při poslechu skladby svůj vnitřní prožitek v jakémsi automatickém záznamu, který je svým způsobem prožitkovou partiturou daného díla. Záznam je proveden při jediném poslechu v prvním případě malbou štětcem, v druhém pak malbou přímo prsty. Záznam, který je takto tvořen v čase a tím se zcela překrývá s partiturou skladby, je jedinečným vzhledem do autorčina pochopení Janáčkova díla.
Abstract (in English)
The exhibition presented Inge Kosková's work from 2010, when she was called upon to interpret some of the compositions for the exhibition Druhotvary 3. She chose The Diary of One Who Disappeared and it was not a suprising choice Kosková's work is exceptional because its psychological and emotional overlap, and therefore her interest was directed to emotionally most exalted composer's work. She recorded her inner experience while listening the composition in a kind of automatic recording, which is a kind of experiential score of the work. A record is made in a single listening as a brush painting in the first case, the second is painted directly with fingers. A record that is thus formed simultaneously and thereby completely overlaps with the score is unique due to the author's understanding of Janáček's works.
Links
MUNI/A/0797/2013, interní kód MUName: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/10/2024 03:09