C 2014

Řeč jako základní komunikační prostředek

ŠLAPÁK, Ivo

Basic information

Original name

Řeč jako základní komunikační prostředek

Name in Czech

Řeč jako základní komunikační prostředek

Name (in English)

Speech as a Basic Means of Communication

Authors

Edition

první. Brno, Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context, p. 33-46, 14 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7487-3

Keywords (in Czech)

děti řeč vývoj řeči poruchy řeči

Keywords in English

children speech language development speech disturbances

Tags

Reviewed
Změněno: 10/2/2015 13:13, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Abstract

V originále

Řeč je vnímána jako nedílná a nezastupitelná součást vývoje člověka. Řeč má z komunikativního hlediska dvě základní stránky: Expresivní a Receptivní. Lidská řeč je schopnost, ale i vlastnost. Není individuální ve smyslu sémantickém , ale vlastní celému lidskému druhu. Organické základy: pod tento základní komplex patří : mozek, sluchový orgán, nervová a svalová část, ovládající jemnou motoriku. Funkční základy (vyšší nervová činnost mozku, zpětná vazba motorická, zpětná vazba akustická). Popsány způsoby vyšetření řeči. Fonetika je nauka o zvukové stránce lidské řeči a o funkci při mluvení. Hlásky se dělí na samohlásky a souhlásky. Jsou popsány typy a tvorba tvoření hlásek. Vývoj řeči sleduje časový posun. Poruchy řeči se dělí na opožděný vývoj, Poruchy zvuků řeči, Poruchy plynulosti řeči, poruchy struktury řeči a řečové neurozy.

In English

Speech is perceived as an integral and indispensable part of human development. The language has a communicative point of view, two basic aspects: Expressive and Receptive. Human speech is the ability, but also property. There is no individual in terms of semantics, but by the entire human species. Organic basics: under the basic complex include: brain, auditory organ, nerve and muscle part, controlling fine motor skills. Functional fundamentals (higher nervous activity of the brain, motor feedback, acoustic feedback). Described method of examination speech. Phonetics is the study of the sound of human speech and function while speaking. Voices are divided into vowels and consonants. Describes the types and formation formation of letters. Speech development follows the time shift. Speech disorders are divided into delayed development, disorders of speech sounds, speech fluency disorders, disorders of speech and language structures neurosis.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects