KOPEČNÝ, Petr. Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností (Promotion of Social Inclusion of Pupils with Physical Disabilities in the Context of Development of Communication Skills). In Jiřina Klenková et al. Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 127-138. ISBN 978-80-210-7487-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností
Name in Czech Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností
Name (in English) Promotion of Social Inclusion of Pupils with Physical Disabilities in the Context of Development of Communication Skills
Authors KOPEČNÝ, Petr.
Edition první. Brno, Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context, p. 127-138, 12 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7487-3
Keywords (in Czech) logopedická intervence; komunikační schopnost; narušená komunikační schopnost; sociální inkluze; tělesné postižení; škola pro žáky s tělesným postižením
Keywords in English speech therapy; communication skill; impaired communication ability; social inclusion; physical disability; school for pupils with physical disability
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D., učo 221806. Changed: 6/2/2015 18:37.
Abstract
Kapitola se zabývá komunikačními schopnostmi žáků s tělesným postižením, kteří navštěvují školu pro žáky s tělesným postižením v republice Baden-Württemberg v Německu. Stručně je představena problematika sociální inkluze a tělesného postižení, dále je vymezena narušená komunikační schopnost u osob s tělesným postižením a odborníci intervenující v rámci komplexního přístupu k osobám se zdravotním postižením a s obtížemi v komunikaci. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření, které bylo zpracováno formou dvou případových studií žáků s tělesným postižením se zřetelem na jejich komunikační schopnosti.
Abstract (in English)
The chapter focuses on the communication skills of pupils with physical disabilities who attend a school for pupils with physical disabilities in the Republic of Baden-Württemberg in Germany. Briefly introduced the issue of social inclusion and physical disability, as defined by impaired communication ability of persons with disabilities and professionals who intervening in the context of a comprehensive approach to persons with disabilities and with difficulties in communication. The empirical part of the chapter provides the results of a qualitative research that was done in the form of two case studies of pupils with physical disabilities with regard to their communication skills.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 19/8/2024 08:55