C 2014

Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností

KOPEČNÝ, Petr

Basic information

Original name

Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností

Name in Czech

Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností

Name (in English)

Promotion of Social Inclusion of Pupils with Physical Disabilities in the Context of Development of Communication Skills

Authors

KOPEČNÝ, Petr

Edition

první. Brno, Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context, p. 127-138, 12 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7487-3

Keywords (in Czech)

logopedická intervence; komunikační schopnost; narušená komunikační schopnost; sociální inkluze; tělesné postižení; škola pro žáky s tělesným postižením

Keywords in English

speech therapy; communication skill; impaired communication ability; social inclusion; physical disability; school for pupils with physical disability

Tags

Reviewed
Změněno: 6/2/2015 18:37, PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Kapitola se zabývá komunikačními schopnostmi žáků s tělesným postižením, kteří navštěvují školu pro žáky s tělesným postižením v republice Baden-Württemberg v Německu. Stručně je představena problematika sociální inkluze a tělesného postižení, dále je vymezena narušená komunikační schopnost u osob s tělesným postižením a odborníci intervenující v rámci komplexního přístupu k osobám se zdravotním postižením a s obtížemi v komunikaci. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření, které bylo zpracováno formou dvou případových studií žáků s tělesným postižením se zřetelem na jejich komunikační schopnosti.

In English

The chapter focuses on the communication skills of pupils with physical disabilities who attend a school for pupils with physical disabilities in the Republic of Baden-Württemberg in Germany. Briefly introduced the issue of social inclusion and physical disability, as defined by impaired communication ability of persons with disabilities and professionals who intervening in the context of a comprehensive approach to persons with disabilities and with difficulties in communication. The empirical part of the chapter provides the results of a qualitative research that was done in the form of two case studies of pupils with physical disabilities with regard to their communication skills.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
Displayed: 10/11/2024 08:43