C
2014
Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností
KOPEČNÝ, Petr
Basic information
Original name
Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností
Name in Czech
Podpora sociální inkluze žáků s tělesným postižením v kontextu rozvoje komunikačních schopností
Name (in English)
Promotion of Social Inclusion of Pupils with Physical Disabilities in the Context of Development of Communication Skills
Edition
první. Brno, Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské aspeciálněpedagogické souvislosti. Inclusion of Pupils with Disordered Communication Ability and with Hearning Impairment. Psychological, Medicial and Special Educational Context, p. 127-138, 12 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
logopedická intervence; komunikační schopnost; narušená komunikační schopnost; sociální inkluze; tělesné postižení; škola pro žáky s tělesným postižením
Keywords in English
speech therapy; communication skill; impaired communication ability; social inclusion; physical disability; school for pupils with physical disability
V originále
Kapitola se zabývá komunikačními schopnostmi žáků s tělesným postižením, kteří navštěvují školu pro žáky s tělesným postižením v republice Baden-Württemberg v Německu. Stručně je představena problematika sociální inkluze a tělesného postižení, dále je vymezena narušená komunikační schopnost u osob s tělesným postižením a odborníci intervenující v rámci komplexního přístupu k osobám se zdravotním postižením a s obtížemi v komunikaci. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření, které bylo zpracováno formou dvou případových studií žáků s tělesným postižením se zřetelem na jejich komunikační schopnosti.
In English
The chapter focuses on the communication skills of pupils with physical disabilities who attend a school for pupils with physical disabilities in the Republic of Baden-Württemberg in Germany. Briefly introduced the issue of social inclusion and physical disability, as defined by impaired communication ability of persons with disabilities and professionals who intervening in the context of a comprehensive approach to persons with disabilities and with difficulties in communication. The empirical part of the chapter provides the results of a qualitative research that was done in the form of two case studies of pupils with physical disabilities with regard to their communication skills.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU | Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace | Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects |
|
Displayed: 10/11/2024 08:43