VÍTKOVÁ, Marie. Role učitele v inkluzivním vyučování (The Role of Teachers in Inclusive Teaching). In PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 13-31. ISBN 978-80-210-7530-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role učitele v inkluzivním vyučování
Name in Czech Role učitele v inkluzivním vyučování
Name (in English) The Role of Teachers in Inclusive Teaching
Authors VÍTKOVÁ, Marie.
Edition první. Brno, Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. p. 13-31, 19 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7530-6
Keywords (in Czech) žák; učitel; inkluzivní didaktika; inkluzivní vyučování; heterogenní skupina; vnitřní diferenciace; individualizace; didaktické kompetence; kooperativní učení; projektové vyučování; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English student; teachers; inclusive didactics; inclusive teaching; heterogeneous group; internal differentiation; individualization; teaching skills; cooperative learning; project-based teaching; students with special educational needs
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Changed: 10/2/2015 13:36.
Abstract
V kapitole je analyzovaná změna role učitele v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Změna struktury přináší učiteli možnost věnovat se žákům diferencovaně v učebních skupinách i individuálně. Pozornost je zaměřena na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v heterogenní skupině s využitím alternativních metod. Jako příklad je uvedeno kooperativní učení a projektové vyučování. V závěru jsou analyzovány dva výzkumné projekty. K realizaci byly vybrány dvě školy, jedna málotřídní a jedna základní škola praktická se zaměřením na žáky mladšího školního věku.
Abstract (in English)
The chapter analyses the change in the role of teachers within inclusive education. Changes in the structure give teachers the possibility to engagestudents both in differentiated learning groups and individually. Focus is set on teaching students with special educational needs in heterogeneous groups with the use of alternative methods. Cooperative learning and project-based teaching serve as examples. There are two research investigations analysed at the end of the chapter. The investigations took place in two schools; one of them has small mixed classes for students of different age and the other one is for younger students with mild intellectual disability.
Links
MUNI/A/0801/2013, interní kód MUName: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 31/5/2024 19:48