Detailed Information on Publication Record
2014
Role učitele v inkluzivním vyučování
VÍTKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Role učitele v inkluzivním vyučování
Name in Czech
Role učitele v inkluzivním vyučování
Name (in English)
The Role of Teachers in Inclusive Teaching
Authors
Edition
první. Brno, Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. p. 13-31, 19 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7530-6
Keywords (in Czech)
žák; učitel; inkluzivní didaktika; inkluzivní vyučování; heterogenní skupina; vnitřní diferenciace; individualizace; didaktické kompetence; kooperativní učení; projektové vyučování; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords in English
student; teachers; inclusive didactics; inclusive teaching; heterogeneous group; internal differentiation; individualization; teaching skills; cooperative learning; project-based teaching; students with special educational needs
Tags
Reviewed
Změněno: 10/2/2015 13:36, PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
V originále
V kapitole je analyzovaná změna role učitele v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Změna struktury přináší učiteli možnost věnovat se žákům diferencovaně v učebních skupinách i individuálně. Pozornost je zaměřena na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v heterogenní skupině s využitím alternativních metod. Jako příklad je uvedeno kooperativní učení a projektové vyučování. V závěru jsou analyzovány dva výzkumné projekty. K realizaci byly vybrány dvě školy, jedna málotřídní a jedna základní škola praktická se zaměřením na žáky mladšího školního věku.
In English
The chapter analyses the change in the role of teachers within inclusive education. Changes in the structure give teachers the possibility to engagestudents both in differentiated learning groups and individually. Focus is set on teaching students with special educational needs in heterogeneous groups with the use of alternative methods. Cooperative learning and project-based teaching serve as examples. There are two research investigations analysed at the end of the chapter. The investigations took place in two schools; one of them has small mixed classes for students of different age and the other one is for younger students with mild intellectual disability.
Links
MUNI/A/0801/2013, interní kód MU |
|