D 2014

Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku

POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁ

Basic information

Original name

Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku

Name in Czech

Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku

Name (in English)

Trade name and unfair competition in the new Civil Code

Authors

POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁ

Edition

Bratislava, Slovenská republika, Míĺníky súťažného práva, p. 148-160, 13 pp. 2014

Publisher

VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Law

ISBN

978-80-224-1394-7

Keywords (in Czech)

obchodní firma, podnikatel, funkce firmy, zásady firemního práva, ochrana práv k firmě, nekalá soutěž, občanský zákoník

Keywords in English

trade name; entrepreneur; functions of trade name; principle of trade name; protection trade name; unfair competition; Civil Code

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2015 08:24, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o označování podnikatelů obchodní firmou v České republice podle nové právní úpravy (zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Pojednává o základních podmínkách a zásadách tvoření obchodní firmy, např. zásada nezaměnitelnosti a zákazu klamavosti. Třetí část příspěvku je věnována nekalosoutěžním zásahům do práv podnikatele k obchodní firmě (podle generální klauzule a podle speciálních skutkových podstat nekalé soutěže). V závěru příspěvku je poukázáno na nové trendy v právní regulaci obchodní firmy podle občanského zákoníku.

In English

This paper deals with the labeling of an entrepreneur by trade name in the Czech Republic, according to the new legislation (Act Nol. 89/2012 Coll., Civil Code). It deals also with the basic features and principles of the formation of a trade name, such as the principle that a trade name can not be mistakable or deceptive. The third part of the paper is devoted to unfair competition interference in the rights of an entrepreneur to trade name (under the general clause and under to the specific merits of unfair competition). New trends in the legal regulation of the trade name under the Civil Code are emphasized in the conclusion of the paper.

Links

MUNI/22/katedr.projekt/2013, interní kód MU
Name: Koncepční, systémové a institucionální změny soukromého práva a civilního práva procesního ve světle rekodifikace soukromého práva
Investor: Masaryk University