Detailed Information on Publication Record
2014
Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁBasic information
Original name
Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Name in Czech
Obchodní firma a nekalá soutěž v novém občanském zákoníku
Name (in English)
Trade name and unfair competition in the new Civil Code
Authors
POKORNÁ, Jarmila and Eva VEČERKOVÁ
Edition
Bratislava, Slovenská republika, Míĺníky súťažného práva, p. 148-160, 13 pp. 2014
Publisher
VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50500 5.5 Law
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Law
ISBN
978-80-224-1394-7
Keywords (in Czech)
obchodní firma, podnikatel, funkce firmy, zásady firemního práva, ochrana práv k firmě, nekalá soutěž, občanský zákoník
Keywords in English
trade name; entrepreneur; functions of trade name; principle of trade name; protection trade name; unfair competition; Civil Code
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2015 08:24, Mgr. Petra Georgala
V originále
Příspěvek pojednává o označování podnikatelů obchodní firmou v České republice podle nové právní úpravy (zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník). Pojednává o základních podmínkách a zásadách tvoření obchodní firmy, např. zásada nezaměnitelnosti a zákazu klamavosti. Třetí část příspěvku je věnována nekalosoutěžním zásahům do práv podnikatele k obchodní firmě (podle generální klauzule a podle speciálních skutkových podstat nekalé soutěže). V závěru příspěvku je poukázáno na nové trendy v právní regulaci obchodní firmy podle občanského zákoníku.
In English
This paper deals with the labeling of an entrepreneur by trade name in the Czech Republic, according to the new legislation (Act Nol. 89/2012 Coll., Civil Code). It deals also with the basic features and principles of the formation of a trade name, such as the principle that a trade name can not be mistakable or deceptive. The third part of the paper is devoted to unfair competition interference in the rights of an entrepreneur to trade name (under the general clause and under to the specific merits of unfair competition). New trends in the legal regulation of the trade name under the Civil Code are emphasized in the conclusion of the paper.
Links
MUNI/22/katedr.projekt/2013, interní kód MU |
|