Detailed Information on Publication Record
2014
Subjective determinants of the development of foreign language teacher expertise
HANUŠOVÁ, Světlana, Michaela PÍŠOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.Basic information
Original name
Subjective determinants of the development of foreign language teacher expertise
Name in Czech
Subjektivní determinanty expertnosti učitelů cizího jazyka
Authors
HANUŠOVÁ, Světlana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Michaela PÍŠOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Klára KOSTKOVÁ (203 Czech Republic), Věra JANÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost o.s. 2014, 1211-4669
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00074390
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
profesní rozvoj; učitel cizího jazyka; narativní interview; expertnost učitele; subjektivní determinanty
Keywords in English
Professional development; foreign language teacher; narrative interview; teacher expertise; subjective determinants
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 3/4/2015 09:00, Dana Nesnídalová
V originále
The paper presents partial results of a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Whereas the first two phases of the project focused on expert teacher’s performance, knowledge base and insight from a synchronous perspective, the third phase of the research was diachronically oriented and was aimed at identifying both subjective and objective determinants of the development of teacher expertise. In the current paper we present the results concerning subjective determinants of their professional development. The data were collected in narrative interviews with 8 teachers of English or German at Czech lower secondary schools. The following categories were induced through open coding of verbal protocols: the teacher’s self-knowledge, their intrinsic motivation, value system, job satisfaction, openness to change and coping with the demands of the profession. The results contribute to understanding of the processes of developing and maintaining expertise and to understanding of the needs of teachers and the development of the supporting processes of their professional development.
In Czech
Článek přináší parciální výsledky výzkumného projektu, který se zabýval charakterem expertnosti učitelů cizího jazyka. Zatímco první dvě fáze projektu se zaměřovaly na expertní výkon učitele, poznatkovou bázi a vhled ze synchronní perspektivy, třetí fáze výzkumu byla orientovaná diachronně a jejím cílem byla identifikace subjektivních i objektivních determinant rozvoje expertnosti učitele. V textu představujeme výsledky vztahující se k subjektivním determinantám profesního rozvoje. Data jsme získali prostřednictvím narativních rozhovorů s osmi učiteli anglického a německého jazyka na nižším sekundárním stupni škol v České republice. Procesem otevřeného kódování jsme indukovali následující kategorie: učitelovo sebepoznání, vnitřní motivaci, hodnotový systém, pracovní spokojenost, otevřenost ke změně a zvládání náročnosti profese. Výsledky přispívají k porozumění procesu rozvoje a udržování expertnosti a též k porozumění potřebám učitelů a rozvoji podpůrných procesů jejich profesního rozvoje.
Links
GAP407/11/0234, research and development project |
|