KOBÍKOVÁ, Zuzana. Zlá média: Zaostřeno na záludné konstrukce reality v masmediálním prostředí a v síti programovaných médií. (Evil media: Focused on stratagematic constructions of reality in masmedia and in web of programmed media). Ezin TIM. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 4, 1–2, p. 7-19. ISSN 1805-2606.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zlá média: Zaostřeno na záludné konstrukce reality v masmediálním prostředí a v síti programovaných médií.
Name (in English) Evil media: Focused on stratagematic constructions of reality in masmedia and in web of programmed media
Authors KOBÍKOVÁ, Zuzana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Ezin TIM, Brno, Masarykova univerzita, 2014, 1805-2606.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/14:00079065
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Zlá média; stratagemata; masmédia; programovaná média; šedá zóna, metafora
Keywords in English Evil media; stratagemas; masmedia; programmed media; gray zone; metaphor
Tags rivok
Changed by Changed by: Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D., učo 11408. Changed: 5/3/2015 14:32.
Abstract
Jedním z nejprovokativnějších aktuálních příspěvků k promýšlení možností poznání programovaných médií je podle Jany Horákové (2013) studie Towards Evil Media Studies (Ke studiu zlých médií, 2007) Matthew Fullera a Andrew Goffeye a na ni navazující kniha Evil media (Zlá média, 2012). Autoři, inspirováni kontroverzním odkazem Niccolo Machiavelliho, Baltasara Graciana a především Arthura Schopenhauera s jeho Eristickou dialektikou čili Uměním dostat v každé debatě za pravdu (1830–1831); předkládají seznam stratagemat, která mají teoretici programovaných médií následovat a rozšiřovat, stejně jako rozpoznávat a artikulovat jejich účinky. Stratagema můžeme chápat jako záludný a amorální trik sloužící v argumentaci k oklamání či přesvědčení nepřítele, nebo jako velice účinný komunikační prostředek. V kontextu vztahů mezi programovanými médii a jejich uživateli existuje celá síť složitých a nepřehledných situací, v nichž můžeme taková stratagemata rozpoznávat a artikulovat. Cílem studie je ukázat, jakou roli může hrát práce se stratagematy, v přístupu ke zkoumání programovaných médií. Světí účel prostředky? Zlá mediální studia nás staví před etickou volbu: buď se chovat zcela průhledně, nebo se stát aktivním, stratagematicky se chovajícím médiem transformace. Studie s pomocí interpretace hlavních tezí jednoho ze stratagemat „Machinuj se samozřejmostmi” (Stratagema 4: Machine the Commonplace, Fuller a Goffey, 2007) představuje stratagematické chování subjektů zapojených v sítích interakcí zóny šedých médií. Cílem příspěvku je zmiňovaný přístup ilustrovat na příkladech konstruovaných masmediálních skutečností, stejně jako na příkladech stratagemat odhalených v šedé zóně hypertextového prostředí sítě nových médií.
Abstract (in English)
One of the most provocative current contributions to think through possibilities of understanding programmed media is according to Jana Horaková (2013) a study Towards Evil Media Studies, 2007, written by Matthew Fuller and Andrew Goffeye and their subsequent book Evil media, 2012. The authors who are inspired by a controversial legacy of Niccolo Machiavelli, Baltasar Gracian and especially Arthur Schopenhauer and his Eristic Art of Dialectic or the Art of Beeing Right (1830–1831); submit a list of stratagematic tactics that theorists of programmed media should follow and expand as well as recognize and articulate their effects. There is a whole network of complex and unnoticed relationships among programmed media and their users. The aim of the study is to show which role could play the work with stratagematas in term of searching and using the rhetorical deceits and subterfuges in accessing the examination of programmed media. Stratagema can be seen as the deceptive and immoral trick to deceive or persuate the enemy in the argumentation or as a very effective means of communication. Does the end justify the means? Evil Media Studies present us with an ethical choice: either to behave completely transparent or to become an active, stratagematicly behaving media of transformation. The authors are leading the reader by the forms of stratagemas to think about quotations of authorities (commonplaces) which we often automatically accept without critically evaluating them in relation to the current context. This study presents stratagemas behaving of subjects involved in networks of interactions of gray zone media by the interpretation of the main theses of stratagema Machine the Commonplace (Stratagema 4: Machine the Commonplace, Fuller and Goffey, 2007). Goal of this paper is to illustrate the approach mentioned in the examples of constructed reality by mass media as well as examples of stratagemas detected in the gray zone of hypertext media network environment
Links
EE2.3.35.0005, research and development projectName: Věda a vědci pro vzdělanost moderní společnosti
PrintDisplayed: 7/9/2024 11:57