ŠTĚPÁNEK, Libor. Creative Approach to Language Teaching: Theory and Practice. In Cercles 13th Conference: Language Centres in Higher Education: Exploring and Shaping Plurilingual Profiles and Practices. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Creative Approach to Language Teaching: Theory and Practice
Autoři ŠTĚPÁNEK, Libor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Cercles 13th Conference: Language Centres in Higher Education: Exploring and Shaping Plurilingual Profiles and Practices, 2014.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14640/14:00079076
Organizační jednotka Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky CALT; tvořivost; akademická angličtina; výukové styly; laterální myšlení; konvergentní myšlení
Klíčová slova anglicky CALT; creativity; EAP; teaching styles; learning styles; lateral thinking; convergent thinking
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Změněno: 8. 4. 2015 12:03.
Anotace
This paper presents a newly developed method, a Creative Approach to Language Teaching (CALT), with the aim to offer a practice-oriented insight into the approach and into corresponding shifts in roles of teachers and learners in the academic environment. A fusion of creativity-related theories - organic system curriculum change (K. Robinson), system models (M. Csikszentmihalyi), lateral thinking (E. de Bono), divergent thinking (J.P. Guilford), community of practice (Lave,J. and Wenger, E.) and holistic approach to experiential programme development (Krouwel,B.) - was applied in the action research method in nine different courses in English, Czech, Spanish and French in the 2009-2013 period. Course syllabi, activities, students´ work and feedback were analysed and compared to non-CALT courses. Our findings indicate that teachers using CALT prefer adopting roles of language facilitators, guides and advisers to maintaining traditional hierarchically justified authoritative positions. They tend to share negotiated responsibilities with the rest of the learning community-of-practice and create a more flexible and dynamic learning environment. Students exposed to CALT, on the other hand, usually become natural co-authors and actively engaged creators of learning activities. Results of this pedagogical practice confirm that Creative Approach to Language Teaching enriches personal teaching styles, fosters autonomous learning and encourages flexibility of language courses across disciplines and languages. There, however, continues to be a need for research regarding its effectiveness potential and optimum balance between CALT and non-CALT methodologies.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0233, interní kód MUNázev: Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR (Akronym: IMPACT)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Inovace, metodika a kvalita jazykového vzdělávání a odborného vzdělávání v cizích jazycích v terciární sféře v ČR, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Fribourg2014.doc Licence Creative Commons  Verze souboru Štěpánek, L. 13. 2. 2015

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1225818/Fribourg2014.doc
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1225818/Fribourg2014.doc
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1225818/Fribourg2014.doc?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1225818/Fribourg2014.doc?info
Vloženo
Pá 13. 2. 2015 15:31, PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D., učo 18364
  • osoba PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218
Atributy
 

Fribourg2014.doc

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1225818/Fribourg2014.doc
Adresa ze světa
http://is.muni.cz/publication/1225818/Fribourg2014.doc
Typ souboru
Word (application/msword)
Velikost
24 KB
Hash md5
3e7f9082776eea64ef2137b8b2c34dbe
Vloženo
Pá 13. 2. 2015 15:31

Fribourg2014.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1225818/Fribourg2014.txt
Adresa ze světa
http://is.muni.cz/publication/1225818/Fribourg2014.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
1,7 KB
Vloženo
Pá 13. 2. 2015 15:33

Fribourg2014.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1225818/Fribourg2014.pdf
Adresa ze světa
http://is.muni.cz/publication/1225818/Fribourg2014.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
106,6 KB
Hash md5
f236d5a18dbbb8f397a02c599d9242e3
Vloženo
Pá 13. 2. 2015 15:34
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 26. 6. 2022 00:35