FUČÍK, Petr and Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA. Rodičovské dráhy. Dvacet let vývoje české porodnosti v sociologické perspektivě (Parenting pathways. Twenty years of Czech birth rate development in sociological perspective). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita. 187 pp. ISBN 978-80-210-6551-2. doi:10.5817/CZ.MUNI.M210-7688-2014. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodičovské dráhy. Dvacet let vývoje české porodnosti v sociologické perspektivě
Name (in English) Parenting pathways. Twenty years of Czech birth rate development in sociological perspective
Authors FUČÍK, Petr and Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA.
Edition 1. vyd. Brno, 187 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Internetové knihkupectví Munipress
ISBN 978-80-210-6551-2
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-7688-2014
Tags Munipress, munipress-propagace
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 7/5/2015 11:17.
Abstract
Kolektiv autorů z Masarykovy univerzity zpracoval komplexní sociologickou zprávu o přístupu dnešních Češek a Čechů k rodičovství. Jak se u nás v posledních dekádách změnila úroveň plodnosti? Je skutečně tak nízká, že povede k závažným důsledkům? Jak se mění její načasování a kontext? Jak se vyvíjejí odlišnosti v chování jednotlivých vzdělanostních skupin a existují v této sféře chování regionální rozdíly? Při hledání odpovědí na tyto otázky čerpali autoři převážně z ojedinělého datového zdroje, jímž je databáze narozených mezi lety 1993–2012. Longitudinální data v daném rozsahu (vyčerpávající soubor) nebyla dosud analyzována, a jejich interpretace tak skýtá nové perspektivy.
Abstract (in English)
The team of authors from the Masaryk University presents a comprehensive sociological report on the stand of today’s Czech men and women on parenthood. How has the fertility rate changed in recent decades in our country? Is it really low enough to bring serious consequences? How does the timing and context change? How do the differences in behaviour of various groups evolve based on their levels of education and are there regional differences? Seeking the answers, the authors worked on a unique data source – a database of all children born between 1993 and 2012. This sort of rare and exhaustive longitudinal data have not yet been analysed so the interpretation offers a completely new perspective.
PrintDisplayed: 23/4/2024 11:36