B 2014

Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení

PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ et. al.

Basic information

Original name

Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení

Name in Czech

Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení

Name (in English)

From Education to Social Inclusion of People with Health Disabilities with Focus on Intellectual Disabilities

Authors

PIPEKOVÁ, Jarmila (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marie VÍTKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslava BARTOŇOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Barbora BAZALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka DŽAMBIKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Hana OŠLEJŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Karel PANČOCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka SLEPIČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Evžen ŘEHULKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Ivo ŠLAPÁK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Helena VAĎUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 322 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00079157

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7581-8

Keywords (in Czech)

edukace; sociální inkluze; zdravotní postižení; lidská práva; interdisciplinární spolupráce; klinický obraz nemoci; sluchové postižení; profesní příprava; speciální vzdělávací potřeby; pracovní uplatnění; zákon o sociálních službách; standardy kvality sociálních služeb; bydlení a volný čas

Keywords in English

education; social inclusion; disability; human rights; interdisciplinary cooperation; clinical picture of the disease; hearing disability; professional training; special education needs; career; social service law; standards of social services; living

Tags

Reviewed
Změněno: 3/4/2015 11:49, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Publikace se zaměřuje na problematiku sociální inkluze osob se zdravotním postižením, a to zejména osob s mentálním postižením. Zvolené téma sociální inkluze a problematiky participace osob s postižením ve společnosti je provázaný se současným procesem školské inkluze, který by měl přerůst v tolik očekávanou sociální inkluzi osob se zdravotním postižením, a to jejich běžným zapojením do obvyklých činností dospělých osob, tedy možnosti pracovního uplatnění, nároku na samostatné bydlení s podporou, rozvíjení partnerských vztahů, založení rodiny a smysluplného využívání volného času. Jednotlivá témata jsou doplňována výzkumnými projekty a případovými studiemi.

In English

The main focus of this publication in problem of social inclusion of people with health disabilties, especially people with mental disability. The topic of social inclusion and problems with participation of handicapped people in society is linked with current process of school inclusion, which should grow in to so expected social inclusion of handicapped people, especially in their every day and common activities as the adults and their occupational use, claim for independent living with support, development of partnership, family and meaningful free time. Individual topics are completed by researches and by case studies.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects