Detailed Information on Publication Record
2014
Nadaní žáci a dovednost práce s grafy
CÍDLOVÁ, Hana and Eva TRNOVÁBasic information
Original name
Nadaní žáci a dovednost práce s grafy
Name (in English)
Gifted pupils and graphing skills
Authors
CÍDLOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva TRNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III, p. 108-117, 10 pp. 2014
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
storage medium (CD, DVD, flash disk)
RIV identification code
RIV/00216224:14410/14:00074405
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-7599-3
Keywords (in Czech)
Motivace; chemie; dovednost; grafy
Keywords in English
motivation; chemistry; skill; graphs
Tags
Reviewed
Změněno: 26/2/2017 21:49, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
V originále
Dovednost práce s grafy dnes náleží k základním složkám přírodovědné gramotnosti, proto by žáci ke zvládnutí uvedeného komplexu dovedností měli být odpovídajícím způsobem motivováni. Dovednost práce s grafy je ovlivněna zejména vzhledem grafu, zkušenostmi a znalostmi studenta a kontextem, v němž se graf vyskytuje. Z těchto důvodů by se práce s grafy měla procvičovat nejen v matematice, ale i v rámci dalších vyučovacích předmětů. Cílem této práce bylo zjistit úspěšnost žáků v klíčových bodech českého vzdělávacího systému s ohledem na vzdělávání chemii při konstrukci grafu na základě číselných dat uvedených v textu a odlišit průměrné testové výsledky od výsledků nadaných žáků.
In English
Graphing skills belong to key components of scientific literacy nowadays. This is why students should be encouraged to master this complex of skills. Graphing skills are influenced mainly by the appearance of the graph, experience and knowledge of the student and the context in which the graph is used. Therefore, graphing skills should be taught not only within mathematics but also in other subjects. The aim of this work was to test the level of chosen graphing skills in chemical context with Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education and, at the same time, to compare average test results and the results of gifted students.
Links
GAP407/10/0514, research and development project |
|