D 2014

Nadaní žáci a dovednost práce s grafy

CÍDLOVÁ, Hana and Eva TRNOVÁ

Basic information

Original name

Nadaní žáci a dovednost práce s grafy

Name (in English)

Gifted pupils and graphing skills

Authors

CÍDLOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva TRNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Brno, Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III, p. 108-117, 10 pp. 2014

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/14:00074405

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-7599-3

Keywords (in Czech)

Motivace; chemie; dovednost; grafy

Keywords in English

motivation; chemistry; skill; graphs

Tags

Reviewed
Změněno: 26/2/2017 21:49, doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.

Abstract

V originále

Dovednost práce s grafy dnes náleží k základním složkám přírodovědné gramotnosti, proto by žáci ke zvládnutí uvedeného komplexu dovedností měli být odpovídajícím způsobem motivováni. Dovednost práce s grafy je ovlivněna zejména vzhledem grafu, zkušenostmi a znalostmi studenta a kontextem, v němž se graf vyskytuje. Z těchto důvodů by se práce s grafy měla procvičovat nejen v matematice, ale i v rámci dalších vyučovacích předmětů. Cílem této práce bylo zjistit úspěšnost žáků v klíčových bodech českého vzdělávacího systému s ohledem na vzdělávání chemii při konstrukci grafu na základě číselných dat uvedených v textu a odlišit průměrné testové výsledky od výsledků nadaných žáků.

In English

Graphing skills belong to key components of scientific literacy nowadays. This is why students should be encouraged to master this complex of skills. Graphing skills are influenced mainly by the appearance of the graph, experience and knowledge of the student and the context in which the graph is used. Therefore, graphing skills should be taught not only within mathematics but also in other subjects. The aim of this work was to test the level of chosen graphing skills in chemical context with Czech pupils at the end of lower secondary school and at the end of upper secondary school chemistry education and, at the same time, to compare average test results and the results of gifted students.

Links

GAP407/10/0514, research and development project
Name: Dovednosti žáků v biologii, geografii a chemii: výzkum zamýšleného, realizovaného a osvojeného kurikula na počátku implementace kurikulární reformy
Investor: Czech Science Foundation, Pupils’ skills in biology, geography and chemistry: research into planned, realized and achieved curriculum in implementation phase of curricular reform

Files attached