LOJDOVÁ, Kateřina. Zvol si mou cestu! Edukační aktivity subkultury freeganů ve veřejném prostoru (Choose My Way! Educational Activities of Freegan Subculture in the Public Space). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 132 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 425. ISBN 978-80-210-7478-1. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Zvol si mou cestu! Edukační aktivity subkultury freeganů ve veřejném prostoru
Name (in English) Choose My Way! Educational Activities of Freegan Subculture in the Public Space
Authors LOJDOVÁ, Kateřina.
Edition 1. vyd. Brno, 132 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 425, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Internetové knihkupectví Munipress
ISBN 978-80-210-7478-1
Keywords (in Czech) etnografie; freegani; subkultury; veřejná pedagogika
Keywords in English ethnography; freegans; subcultures; public pedagogy
Tags Munipress, munipress-propagace
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Jana Dykastová, učo 371418. Changed: 7/5/2015 11:19.
Abstract
Monografie se zabývá edukačními aktivitami subkultury freeganů ve veřejném prostoru. Freegani jsou současnou environmentálně orientovanou subkulturou usilující o minimalizaci konzumního životního stylu. Zároveň se podílejí na ekologickém aktivismu skrze demonstrace, happeningy, využívání online médií atd. a jsou tak aktivní ve veřejném prostoru. Studie je založena na ročním etnografickém výzkumu subkultury, v jehož rámci byly provedeny hloubkové rozhovory s 15-ti členy subkultury, zúčastněná pozorování a analýza webových stránek. Výsledky popisují obsah, cíle, způsoby a publikum edukačních aktivit subkultury ve veřejném prostoru. Edukace ve veřejném prostoru je zastřešena konceptem veřejné pedagogiky, který ukazuje rozmanité podoby veřejného prostoru v pedagogickém diskursu. Text dále přináší vymezení veřejné pedagogiky subkultury freeganů jako převážně záměrného edukačního působení ve veřejném prostoru. Závěrem je diskutována role subkultur jako neoficiálních vzdělávacích agentů současné edukační reality.
Abstract (in English)
The monography examines freegan subculture as an educator in public space. Freegans are people who employ alternative strategies for living based on limited participation in the conventional economy and minimal consumption of resources. They are active in public space and represent environmental activism through demonstrations, happenings, using online media etc. The research goal was to analyse eduacational activities by the subculture in the public space. Ethnography appears as the most suitable methodology, as it is defined as a theory of cultural behaviour within a particular society. Data were collected during a period of one year spent in the freegan subculture of Brno, Czech Republic. The research sample was constructed by the snowball technique and consisted of participants defining themselves as freegans exercising freeganist practice and interacting with other freegans. The main methods of data collection were in-depth semi-structured interviews with 15 freegans and participant observation. Research results reveal concept of public pedagogy, which reminds multifarous ways in which the public space can be viewed as a site of educational discourse and defines public pedagogy of freegan subculture. The final part expounds freegan subculutre as an unofficial educational agent, acting outside educational institutions.
PrintDisplayed: 20/4/2024 01:38