HAVLÍČKOVÁ, Margita a Christian NEUHUBER. Johann Georg Gettner und das barocke Theater zwischen Nikolsburg und Krumau. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 260 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta; sv. 427. ISBN 978-80-210-7526-9. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Johann Georg Gettner und das barocke Theater zwischen Nikolsburg und Krumau
Název česky Johann Georg Gettner. Divadlo mezi Mikulovem a Českým Krumlovem
Název anglicky Johann Georg Gettner. Baroque Theatre in Mikulov, Český Krumlov, and In-Between
Autoři HAVLÍČKOVÁ, Margita (203 Česká republika, garant, domácí) a Christian NEUHUBER (40 Rakousko).
Vydání 1. vyd. Brno, 260 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta; sv. 427, 2014.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00079203
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-7526-9
Klíčová slova česky Divadlo; Johann Georg Gettner
Klíčová slova anglicky Theatre; Johann Georg Gettner
Štítky Munipress, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 7. 4. 2015 16:47.
Anotace
Ein Großteil der in diesem Band abgedruckten Beiträge ist Ergebnis der gemeinsamen Forschungsarbeit, vor allem zu Johann Georg Gettner (um 1650-1696), dem Leiter der Eggenbergischen Hofkomödianten, Schauspieler und Dramatiker. Auch wenn Wien im Leben Gettners eine nicht zu unterschätzende Rolle spielte, sind die entscheidenden Phasen seines beruflichen Werdegangs mit Nikolsburg und Krumau verbunden. In der Frühneuzeit und noch lange danach war dieses Gebiet Bestandteil eines größeren Staatengebildes, der Habsburgermonarchie. Die Theaterkultur, die hier in den vergangenen Jahrhunderten geschaffen wurde, weist viele gemeinsame Züge auf, von denen einer besonders deutlich und in vielerlei Hinsicht bestimmend war: der Einfluss des damals wirkungsmächtigsten Theaterzentrums im deutschsprachigen Raum, der Reichshauptstadt Wien. Von Wien aus zogen die Komödianten dann in alle Richtungen weiter, auch in jenes Gebiet, dem die Autorinnen und Autoren dieses Bands ihr Interesse widmeten. In den königlichen Städten, aber auch in kleineren Orten brachten die Theatergesellschaften dieselben Stücke auf die Bühne wie in der Residenzstadt und erhielten dabei eine ganz ähnliche Aufmerksamkeit. Zweifellos war dem so, weil in dieser Region, neben dem professionellen Theater auch andere Formen frühneuzeitlicher Inszenierungskunst gepflegt wurden. Zu nennen sind hier etwa die spektakulären Feierlichkeiten im Rahmen religiöser Festtage oder auch die zahllosen Prozessionen zu verschiedenen Wallfahrtsorten. Bedeutend für Bildung und Repräsentation waren die Schulaufführungen des Ordenstheaters, namentlich der Jesuiten und Piaristen. Die Geschichte des barocken Theaters zwischen Nikolsburg und Krumau birgt noch immer eine Vielzahl an Lücken, die es zu füllen gilt. Für nicht wenige Fragen jedoch hält dieser Sammelband neue Antworten bereit.
Anotace česky
Kolektivní monografie představuje výsledky několikaletého společného výzkumu mezinárodního týmu autorů v oblasti barokního divadla na území jižní Moravy a jižních Čech. Součástí je i komentovaná edice dvou nově objevených dramatických textů kočovných komediantů. Pozornost je soustředěna na dramatika, divadelního ředitele a herce Johanna Georga Gettnera (?–1696), rodáka z Mikulova a vůdčí osobnost Eggenberských knížecích komediantů v Českém Krumlově. Prostřednictvím této osobnosti je fenomén českého barokního divadla představen v širších souvislostech, nikoliv jen jako produkt knížecího dvora Eggenbergů, ale jako výslednice více komponentů a vlivů – školského divadla piaristů, dvorské kultury Habsburků a praxe kočovných profesionálních společností.
Anotace anglicky
The collective monograph presents the results of a joint research of an international team of authors that studied the field of the Baroque theatre in South Moravia and South Bohemia for several years. It also includes annotated editions of two newly discovered manuscripts of dramatic texts by travelling comedian troupes. It focuses on the dramatist, theatre director and actor Johann Georg Gettner (?–1696), a native of Mikulov and a leading figure of the the comedian troupe associated with the House of Eggenberg in Český Krumlov (Krumau). Gettner's personality is presented as a gateway to the phenomenon of the Czech Baroque theatre in a broader context.
Návaznosti
MUNI/A/0863/2013, interní kód MUNázev: Metodologie teatrologického výzkumu (Akronym: METODYDIW)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologie teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 19:01