TOMEŠ, Zdeněk. Konkurence a výkonnost na evropských železnicích (Competition and efficiency within European railways). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 148 pp. Edice Železniční reformy, sv. 2. ISBN 978-80-210-7141-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
Name (in English) Competition and efficiency within European railways
Authors TOMEŠ, Zdeněk.
Edition 1. vyd. Brno, 148 pp. Edice Železniční reformy, sv. 2, 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-7141-4
Keywords (in Czech) konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl
Keywords in English competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Tags Munipress
Changed by Changed by: Alena Rokosová, učo 107259. Changed: 27/2/2015 15:52.
Abstract
Po roce 1993 prošly evropské železnice sérií reforem, které spočívaly především ve vertikální (infrastruktura – provoz) a horizontální (nákladní – osobní) separaci odvětví a v umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem studie byla identifikace vlivu těchto reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995–2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. V otázce vstupu konkurence se výsledky mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi lišily. Z výsledků vyplývá, že evropské železniční reformy mají v těchto částech Evropy odlišné dopady.
Abstract (in English)
After 1993, many European countries have adopted railway reforms. The reform strategies included the vertical separation (infrastructure – services), the horizontal separation (freight – passenger), and the opening of the railway services market to the competition. The aim of this book is to identify the effect of the above reforms on the railway’s output. Regression analysis of data from 27 European countries in the period 1995–2011 has shown positive influence of the horizontal separation, whereas no clear effect could be identified in the case of the vertical separation. The effect of opening the market to the competition was different for the Western and Eastern European countries: positive in the former and negative in the latter. The results therefore indicate that the European railway reforms generate different results for Western and Eastern European countries.
Links
TD010063, research and development projectName: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technology Agency of the Czech Republic
PrintDisplayed: 4/5/2024 12:09