TOMEŠ, Zdeněk. Konkurence a výkonnost na evropských železnicích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 148 s. Edice Železniční reformy, sv. 2. ISBN 978-80-210-7141-4. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Konkurence a výkonnost na evropských železnicích
Název anglicky Competition and efficiency within European railways
Autoři TOMEŠ, Zdeněk.
Vydání 1. vyd. Brno, 148 s. Edice Železniční reformy, sv. 2, 2014.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-210-7141-4
Klíčová slova česky konkurence; vertikální separace; horizontální separace; modální podíl
Klíčová slova anglicky competition; vertical separation; horizontal separation; modal share
Štítky Munipress
Změnil Změnila: Alena Rokosová, učo 107259. Změněno: 27. 2. 2015 15:52.
Anotace
Po roce 1993 prošly evropské železnice sérií reforem, které spočívaly především ve vertikální (infrastruktura – provoz) a horizontální (nákladní – osobní) separaci odvětví a v umožnění vstupu konkurence na trh železničních služeb. Hlavním cílem studie byla identifikace vlivu těchto reforem na výkonnost železnice. Regresní analýza provedená na vzorku 27 evropských zemí v období 1995–2011 prokázala pozitivní vliv horizontální separace a nejednoznačný vliv vertikální separace na výkonnost odvětví. V otázce vstupu konkurence se výsledky mezi západoevropskými a východoevropskými zeměmi lišily. Z výsledků vyplývá, že evropské železniční reformy mají v těchto částech Evropy odlišné dopady.
Anotace anglicky
After 1993, many European countries have adopted railway reforms. The reform strategies included the vertical separation (infrastructure – services), the horizontal separation (freight – passenger), and the opening of the railway services market to the competition. The aim of this book is to identify the effect of the above reforms on the railway’s output. Regression analysis of data from 27 European countries in the period 1995–2011 has shown positive influence of the horizontal separation, whereas no clear effect could be identified in the case of the vertical separation. The effect of opening the market to the competition was different for the Western and Eastern European countries: positive in the former and negative in the latter. The results therefore indicate that the European railway reforms generate different results for Western and Eastern European countries.
Návaznosti
TD010063, projekt VaVNázev: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR
VytisknoutZobrazeno: 29. 3. 2024 13:30