NOVÁKOVÁ, Eva. Manipulativní činnosti v pedagogické praxi (Manipulative activities in education). In Didaktický seminář - Katedra matematiky PdF UP. 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Manipulativní činnosti v pedagogické praxi
Name (in English) Manipulative activities in education
Authors NOVÁKOVÁ, Eva.
Edition Didaktický seminář - Katedra matematiky PdF UP, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) manipulativní činnosti; řáci; primární škola
Keywords in English manipulative activities; pupils; primary school
Changed by Changed by: PhDr. Eva Nováková, Ph.D., učo 233560. Changed: 23/3/2015 20:16.
Abstract
Manipulativní činnosti jsou přirozenou součástí spontánních aktivit dětí předškolního i mladšího školního věku. Objevují se také ve školním prostředí ať už v podobě didaktických her či řízeného objevování. Společně se zamyslíme nad významem manipulativních a herních činností při rozvíjení matematických představ a osvojování matematických poznatků u dětí z pohledu žáků i vyučujících, nad rolí žáků a pedagogů, nad jejich diagnostickým přínosem. Představíme ukázky námětů vhodných k začlenění do pedagogické praxe v hodinách matematiky i v mimoškolních aktivitách.
Abstract (in English)
Manipulative activities are a natural part of spontaneous activities for children of preschool and early school age. They are also part of school classes , either in the form of educational games or controlled discovery. The lecture contemplates the role of manipulative and game activities in developing mathematical ideas and mathematical knowledge acquisition from the perspective of both students and teachers; it further contemplates the role of pupils and teachers and the diagnostic benefit of these activities. Examples are presented of topics suitable for incorporation into teaching practice in mathematics classes and spare time activities.
PrintDisplayed: 1/9/2024 20:00