k 2014

Schüler schreiben einen Notizzettel in drei Sprachen

BRYCHOVÁ, Alice

Základní údaje

Originální název

Schüler schreiben einen Notizzettel in drei Sprachen

Název česky

Žáci píší vzkaz ve třech jazycích

Název anglicky

Pupils write a note in three languages

Vydání

2014

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

psaní v cizím jazyce; němčina po angličtině; vícejazyčnost

Klíčová slova anglicky

writing in a foreign language; German after English; multilngualism

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 3. 2015 20:52, PhDr. Alice Brychová, Ph.D.

Anotace

V originále

Mehrsprachigkeitskompetenz sollte im Sprachunterricht jeder Sprache entwickelt werden, weil einzelne Sprachkenntnisse sich gegenseitig beeinflussen, im Gedächtnis miteinander verknüpft werden und miteinander interagieren. Im vorliegenden Beitrag wird diese Tatsache aus der Perspektive der Entwicklung der multilingualen Schreibkompetenz betrachtet. Schüler/-innen haben jeweils drei vergleichbare Texte in drei Sprachen geschrieben und diese wurden mit der Absicht analysiert, die Einflüsse der Muttersprache (L1) auf die erste Fremdsprache (L2) und die zweite Fremdsprache (L3) und gegebenenfalls umgekehrt zu entdecken und eventuell auch Einfluss der Erfahrungen mit dem Spracherwerb auf die sprachliche Produktion auf individueller Basis zu finden.

Česky

Vícejazyčné dovednosti by měly být rozvíjeny v jazykové výuce všech jazyků, které se učíme, protože jednotlivé jazykové dovednosti se navzájem ovlivňují, jsou vzájemně propojeny v paměti a působí na sebe vzájemně. V tomto článku je nahlíženo na tuto skutečnost z pohledu rozvoje vícejazyčného psaní. Žáci a žákyně psali tři srovnatelné texty ve třech jazycích, a ty byly analyzovány s úmyslem objevit vlivy rodného jazyka (L1) na první cizí jazyk (L2) a druhý cizí jazyk (L3) a případně naopak. Cílem bylo také najít vliv zkušeností s osvojovánim jazyka na jazykovou produkci na individuální bázi.

Anglicky

Multilingual skills should be developed in language teaching any language, because individual language skills influence each other, are linked together in memory and interact with each other. In this paper, this fact is viewed from the perspective of the development of multilingual writing skills. Pupils / -Innen have written three comparable texts in three languages and these were analyzed with the intention of the influences of the native language (L1) to the first foreign language (L2) and the second foreign language (L3) and possibly vice versa to discover and possibly also to find influence of experience with language acquisition to linguistic production on an individual basis.