Detailed Information on Publication Record
2014
Promoting an inclusive learning environment by the Global Storylines: case study of Czech primary schools
SLEPIČKOVÁ, LenkaBasic information
Original name
Promoting an inclusive learning environment by the Global Storylines: case study of Czech primary schools
Name in Czech
Podpora inkluzivního prostředí skrze Global Storylines: případová studie v českých základních školách
Authors
Edition
ECER 2014, The Past, the Present and the Future of Educational Research, 2014
Other information
Language
English
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
inkluzivní vzdělávání; inkluzivní prostředí v základní škole, Global Storylines
Keywords in English
inclusive education; inclusive environment in primary schools, Global Storylines
Změněno: 28/2/2015 22:20, Mgr. Lenka Slepičková, Ph.D.
V originále
Global education is an educational perspective which arises from the fact that contemporary people live and interact in an increasingly globalised world. Global dimension in education is involved in official curriculum in many countries. It creates the opportunity to implement not only new contents in the curriculum (social, ecological, political and economic issues), but to promote more participatory and inclusive learning environment for critical reflexion and discussion on the complex relationships and the role of an individual in a globally interconnected society. Global storylines approach, originated in Scotland, offers an opportunity to work with the global dimension in education in primary schools. Global Storylines combine traditional interdisciplinary methods of Storyline, with values-based research, process drama and deep reflection. Learners “become” characters within a community affected by a particular global issue and they have to work together to tackle various problems they face, e. g. and unknown and strange element (giant) interrupting their everyday life; the lact of natural sources (water) affecting community, the demand of help to another community etc. This experiential and participatory learning provides the motivation for teachers and learners to research the issue outside of the story and to make connections to what is happening in the real world, both locally and globally. Such approach has a strong potential not only to share the knowledge, but to involve and motivate all learners, nevertheless the level of their performance in other school activities or their actual position within the class. It is a way of elaborating inclusive educational environment as it is learner-centred and offers a space for flexibility needed to meeting the needs of children with special education needs needs (Bell, S., Harkness, S., White, G. 2007; Wals, A. E. J., Blaze Corcoran, P. 2012). Global storylines stress the partnership between teachers and pupils and help to create the free forum for sharing the ideas and developing new relationship to the others, nevertheless how foreign they actually are (Bell, S., Harkness, S., White, G. 2007). The aim of following paper is to present the process of implementation of the global education in the environment of primary schools with the use of Global Storylines approach withing the context of the Czech Republic. In the 3-years project, funded by the Ministry of Foreign Affairs and run by an NGO „NaZemi“, a cohort of teachers is being trained in the Global Storylines and are piloting this approach in their everyday work.
In Czech
Global Storylines je pedagogickým přístup, který podporuje práci s globálními tématy, posiluje participativnost ve výuce kritické myšlení. V rámci práce s příběhy se žáci stávají členy komunity, která řeší společný problém. Tento přístup umožní sdílet poznatky a dovídat se o světě novými způsoby, ale také zapojit a motivovat všechny žáky, bez ohledu na jejich školní výkon nebo pozici v kolektivu. Dává žákům i učitelům příležitost ke společným prožitkům, budování partnerského vztahu a vzájemnému ocenění v nových kontextech. Pomáhá ve třídách vybudovat inkluzivní prostředí, protože v jeho centru jsou samotní žáci, a nabízí prostor pro přizpůsobení práce žákům s různými vzdělávacími potřebami. rnTříletý projekt, který byl v České Republice zahájen s podporou MZV v roce 2013, a který řeší nezisková organizace NaZemi, má za cíl aplikovat tento způsob výuky na prvním stupni ZŠ a získat data o výsledcích a změnách, které přináší jak pro žáky, tak pro celou třídu a také pedagogickou práci. V příspěvku představíme dosavadní poznatky z projektu. Data byla sbírána skrze metody pozorování, rozhovorů s žáky i učiteli, analýzou učitelských reflexí a skupinovými rozhovory. Jak ukázaly první výsledky, přístup obohacuje pedagogickou práci na úrovni metodické i obsahové. Přináší nové podněty pro participativní učení, umožňuje třídám prožít různé situace a aplikovat je na životní zkušenosti žáků.