BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ. Narušení lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení (Disruption of Lexical and Semantic language level in pupils with specific learning difficulties). In PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. et al. PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 107-118, 11 pp. ISBN 978-80-210-7530-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Narušení lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení
Name (in English) Disruption of Lexical and Semantic language level in pupils with specific learning difficulties
Authors BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, PIPEKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti. p. 107-118, 11 pp. 2014.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-7530-6
Keywords (in Czech) specifické poruchy učení; narušená komunikační schopnost; foneticko-fonologická jazyková rovina; řeč;
Keywords in English specific learning difficulties; communication disorders; phonetic and phonological language level;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., učo 5643. Changed: 1/4/2015 10:20.
Abstract
Lexikálně-sémantická jazyková rovina se zabývá aktivní a pasivní slovní zásobou, která má velký vliv také na čtení a psaní. U žáků se specifickými poruchami učení se tak může její narušení prohlubovat problémy ve čtení. Cílem výzkumného šetření je analýza narušení v lexikálně-sémantické jazykové roviny u žáků se specifickými poruchami učení. Jsou zde prezentovány parciální výsledky kvalitativního a kvantitativního výzkumného šetření u žáků se specifickými poruchami učení na prvním stupni základní školy
Abstract (in English)
Lexical and semantic language level deals with active and passive vocabulary, which has influence on writing and reading skills. Problems with reading can be more difficult in pupils with specific learning difficulties. The aim of research is analyse of lexical and semantic language level in pupils with specific learning difficulties. Partial results of qualitative and quantitative research are presented. The research was made in pupils with specific learning difficulties from primary school
Links
MUNI/A/0801/2013, interní kód MUName: Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 12/6/2024 11:05