k 2014

Měření hustoty plynů.

SLÁDEK, Petr

Basic information

Original name

Měření hustoty plynů.

Name in Czech

Measurement of density of gases.

Name (in English)

Measurement of density of gases.

Authors

SLÁDEK, Petr
Novotná, Jiřina (ed.).

Edition

Motivace nadaných žáků a studentů v matematice a přírodních vědách III. 2014

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

Hustota; vzduch; CO2; N2O; školní experiment;

Keywords in English

Density; air; CO2; N2O; measurement; school experiment
Změněno: 4/3/2015 00:13, doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.

Abstract

V originále

Ve školní praxi se téměř vždy stanovuje hustota pevných látek a kapalin, nicméně měření hustoty plynů bývá mlčky opomíjeno. Je to způsobeno jednak absolutní hodnotou hustoty plynů, kdy nemůžeme zanedbat vztlakovou sílu, jednak závislostí objemu a zejména tlaku ve stavové rovnici. Pro plyny se hustota může měnit v širokém rozmezí, protože částice se mohou volně přibližovat a vzdalovat, což je dáno tlakem a objemem. Pro měření hustoty plynů jsme využili metodu měření pomocí vakua a to v několika variantách. Tyto experimentální úlohy jsou vhodné pro skupinu nadaných žáků, protože vyžadují větší míru představivosti.

In English

In school practice we always determine the density of solids and liquids, but measuring the density of gas is silently ignored. This is caused by absolute value of the density of the gas, which can not be neglected lift force, first, the volume dependence and in particular the pressure in the equation of state. For gases, the density can vary over a wide range because the particles are free to move closer together when constrained by pressure or volume. To measure the gas density, we used several methods of measurement using a vacuum. These experimental tasks are suitable for groups of talented students, because they require a greater degree of imagination.